کوچک کردن منافذ باز پوست

کوچک کردن منافذ باز پوست

فرم مشاوره رایگان

اگر این روزها هر بار که به آینه نگاه میکنید، منافذ بزرگ به شما خیره شده اند؟ اگر به این فکر می کنید که چگونه می توانید آن منافذ ناگهانی بسیار قابل توجه را به حداقل برسانید، تنها نیستید.

با گذراندن دوران بلوغ و بزرگسالی، منافذ پوست بیشتر برجسته می شوند. در این مقاله بررسی می کنیم که چه چیزی منافذ را بزرگ می کند و چگونه می توانید آنها را کوچک کنید.

چرا منافذ پوست شما اینقدر بزرگ به نظر می رسند؟

1-ژنتیک

ژنیتیک بیشتر اندازه منافذ شما را تعیین می کند. منافذ منافذی هستند که به عرق و سبوم (روغن) اجازه می دهند از غدد روی سطح پوست شما خارج شوند. بنابراین، اگر والدین شما منافذ بزرگی دارند، به احتمال زیاد شما نیز خواهید داشت.

2-تولید روغن

منافذ در مرکز صورت شما برجسته تر به نظر می رسند. به این دلیل که غدد چربی آزاد کننده بیشتری در آنجا قرار دارند.

3-جنسیت

مردان  غدد چربی بیشتری دارند و پوست چرب تری دارند که منجر به ایجاد منافذ قابل مشاهده تر روی پوست می شود.

4-پیری

کلاژن و الاستین پروتئین هایی هستند که از منافذ ساختاری پشتیبانی می کنند. با افزایش سن، کلاژن و الاستین پوست خود را از دست می‌دهید، که به شما اجازه می‌دهد منافذ پوستتان بازتر شود.

5-آسیب خورشید

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV) باعث تجزیه کلاژن و الاستین، بلوک های سازنده پوست می شود. این امر استحکام پوست را کاهش می دهد و به منافذ پوست شما اجازه می دهد بزرگتر شوند.

6-تغییرات هورمونی

هنگامی که تغییرات هورمونی باعث می شود غدد چربی چربی بیشتری تولید کنند، منافذ در ابتدای بلوغ بیشتر نمایان می شوند. افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده می شود (AFAB) ممکن است متوجه شوند که اندازه منافذ آنها نیز در طول چرخه قاعدگی تغییر می کند، زمانی که اغلب دچار جوش های آکنه می شوند.

بیشتر بدانید: علت کم پشتی مو

پوست صاف با منافذ بسته

آیا روشی برای کوچک کردن منافذ باز پوست وجود دارد؟

از آنجایی که اندازه منافذ شما بیشتر نتیجه ژنتیک شماست، نمی‌توانید برای همیشه آنها را کوچک کنید. با این حال، می توانید با پاک نگه داشتن آنها از چربی و مواد زائد و تقویت کلاژن و الاستین پوست، ظاهر آنها را به حداقل برسانید. این مراحل همچنین از بزرگ شدن منافذ جلوگیری می کند.

اگر دوست دارید پوستی بدون لک داشته باشید، از فشردن بیش از حد منافذ خود یا استفاده از ابزار استخراج کننده برای رفع گرفتگی آنها خودداری کنید. این عامل می تواند باعث ایجاد اسکار و آسیب به پوست شود. در عوض، از محصولاتی استفاده کنید تا به آرامی منافذ را بدون ایجاد آسیب اضافی پاک کنید.

روش های خانگی برای کوچک کردن منافذ باز پوست

توصیه های زیادی در مورد چگونگی کوچک کردن منافذ به طور طبیعی وجود دارد. درست است که قرار دادن یک تکه یخ یا یک غلتک پوست سرد روی صورت کمک می کند. اما اثر سفت کنندگی آن تنها چند دقیقه طول می کشد و پس از گرم شدن پوست کاهش می یابد.

گرایش دیگر، نور قرمز درمانی است که از طریق عصا یا ماسک اعمال می شود. اما دکتر وو می‌گوید که این تحقیقات ثابت نکرده است که این یک درمان موثر برای کاهش اندازه منافذ است.

خب چکاری باید انجام بدی؟

1. یک روتین مراقبت از پوست مناسب داشته باشید

برای شستشوی صورت خود در صبح و عصر از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید. برای پاک نگه داشتن منافذ از چربی اضافی، مطمئن شوید که فقط از محصولاتی استفاده می کنید که دارای برچسب بدون روغن یا غیر کومدوژنیک هستند (به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کنند).

2. از ضد آفتاب استفاده کنید

محافظت در برابر اشعه خورشید برای جلوگیری از از دست دادن کلاژن و الاستین در اثر آسیب پوست ضروری است. از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع در برنامه مراقبت از پوست روزانه خود استفاده کنید. کلاه و سایر مسدود کننده های فیزیکی نیز می توانند به محافظت از صورت شما در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک کنند.

مراقبت از پوست در برابر آفتاب

3. لایه برداری شیمیایی انجام دهید

پاکسازی منافذ پوست از سلول‌های مرده و چربی اضافی به کوچک‌تر دیده شدن آنها کمک می‌کند. یک لایه برداری شیمیایی گاه به گاه در خانه می تواند این کار را انجام دهد. دکتر وو می‌گوید: «شما می‌توانید از اکثر لایه‌برداری‌های بدون نسخه بسته به نوع لایه‌برداری و عمق سلول‌های پوستی که برداشته می‌شود، هر دو هفته و گاهی به صورت هفتگی استفاده کنید.

لایه بردارها از اسیدهای آلفا یا بتا هیدروکسی (AHA یا BHA) برای حذف لایه بالایی سلول های مرده پوست استفاده می کنند. اسیدهای هیدروکسی منافذ را باز کرده و تولید کلاژن را افزایش می دهند. به دنبال:

اسید گلیکولیک، یک AHA معمولی.
اسید سالیسیلیک، BHA محبوب.
محصولات مراقبت از پوست روزانه – مانند تونرها، سرم ها و درمان ها – که حاوی این اسیدها در دوزهای کوچکتر هستند.

4. از رتینول استفاده کنید

رتینول یک ماده مراقبت از پوست است که برای مبارزه با آکنه و چین و چروک معروف است. رتینول ها مشتقاتی از ویتامین A هستند، با گزینه های بدون نسخه و تجویزی. مانند اسیدهای هیدروکسی، به پاکسازی سلول های مرده پوست، باز کردن منافذ پوست و ظاهری شاداب کمک می کند.

رتینول همچنین تولید کلاژن را افزایش می دهد که پوست را انعطاف پذیر نگه می دارد.

بهتر است از سرم رتینول یا مرطوب کننده در شب استفاده کنید، زیرا می تواند حساسیت پوست شما به خورشید را افزایش دهد. (بخوانید: سریعتر می سوزید.) به آرامی با استفاده از یک لایه نازک دو بار در هفته شروع کنید تا به استفاده روزانه برسد، زیرا رتینول همچنین می تواند باعث تحریک اولیه پوست شود.

 

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب