خارش سر و کبد چرب

آیا بین خارش سر و کبد چرب ارتباط وجود دارد؟

فرم مشاوره رایگان

ممکن است خارش سر بین خارش سر و کبد چرب ارتباطی وجود داشته باشد، هرچند این ارتباط به طور غیرمستقیم است و خارش سر به عنوان نشانه مستقیم کبد چرب معرفی نمی شود. برای روشن شدن این موضوع لازم است با عملکرد کبد در بدن آشنا شوید و نشانه های کبد چرب را بشناسید. سپس به بررسی خارش سر و کبد چرب می پردازیم تا مشکلات کبدی و زمینه ی تاثیرگذاری آن بر بدن را بشناسیم.

عملکرد کبد و بیماری کبد چرب

کبد که در سمت راست بالای شکم قرار دارد، بزرگترین اندام داخلی بدن انسان است. وظایف اصلی کبد حذف سموم و پردازش مواد مغذی غذایی است. خون از دستگاه گوارش قبل از حرکت به هر جای دیگر بدن از طریق کبد فیلتر می شود.

بیماری کبد چرب تجمع چربی اضافی در سلول های کبدی است و یک مشکل شایع کبدی است که از هر 10 نفر یک نفر را مبتلا می کند. طبیعی است که کبد حاوی مقداری چربی باشد، اما اگر چربی بیش از 10 درصد وزن کبد را تشکیل دهد، کبد چرب دارید و ممکن است عوارض جدی تری برای بدن شما ایجاد شود.

کبد چرب ممکن است هیچ آسیبی ایجاد نکند، اما گاهی اوقات چربی اضافی منجر به التهاب کبد می شود. این بیماری باعث آسیب کبدی می شود. گاهی اوقات، التهاب کبد چرب با سوء مصرف الکل ارتباط دارد. این به عنوان کبد چرب الکلی شناخته می شود. در غیر این صورت، این بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می شود.

یک کبد ملتهب ممکن است به مرور زمان دچار زخم شود. این وضعیت که سیروز نامیده می شود، جدی است و اغلب منجر به نارسایی کبد می شود. یکی از سه علت اصلی سیروز است.

خارش سر و کبد چرب

علل بیماری کبد چرب

خوردن کالری اضافی باعث تجمع چربی در کبد می شود. هنگامی که کبد چربی ها را به طور معمول پردازش و تجزیه نمی کند، چربی بیش از حد انباشته می شود. افراد در صورت داشتن شرایط خاص دیگر مانند چاقی، دیابت یا تری گلیسیرید بالا مبتلا به کبد چرب می شوند.

سوء مصرف الکل، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه نیز ممکن است منجر به کبد چرب شود. با این حال، برخی افراد حتی اگر هیچ یک از این شرایط را نداشته باشند، به کبد چرب مبتلا می شوند.

عوامل خطر برای بیماری کبد چرب

اکثر بیماران کبد چرب، اما نه همه آنها، میانسال و دارای اضافه وزن هستند. عوامل خطری که بیشتر با بیماری کبد چرب مرتبط هستند عبارتند از:

اضافه وزن
چاقی
دیابت
سطح تری گلیسیرید بالا

ارتباط خارش سر و کبد چرب

در مورد کبد چرب، خارش ممکن است به طور مستقیم ناشی از این بیماری نباشد، اما اختلالات کبدی در مراحل پیشرفته یا در ترکیب با سایر شرایط (مانند کلستاز یا نارسایی کبد) می‌تواند باعث خارش عمومی بدن شود. این خارش ممکن است به پوست سر نیز گسترش یابد.

سایر علل مربوط به خارش سر

گاهی اوقات خارش پوست سر (خارش پوست سر) با علائم قابل مشاهده ای مانند پوسته پوسته شدن یا پوسته پوسته شدن پوست همراه است. در این موارد خارش پوست سر شما می تواند علل دیگری داشته باشد.

شوره سر

شایع ترین علت خارش پوست سر، درماتیت سبورئیک است که بیشتر به عنوان شوره سر شناخته می شود. در نوزادان، نیز این عامل رخ میدهد. این نوع درماتیت اغلب در نواحی غدد چربی یا ترشح کننده چربی از جمله پوست سر و صورت رخ می دهد. اگر غدد ملتهب شوند، می توانید موارد زیر را تجربه کنید:

خارش
پوسته پوسته شدن
پوست قرمز شده
فلس های زرد یا سفید
در حالی که پزشکان علت دقیق درماتیت سبورئیک را نمی دانند، برخی از علل بالقوه عبارتند از:

رشد بیش از حد مخمر روی پوست
تغییرات فصلی
نوسانات هورمونی یا استرس

پیشنهاد مطالعه: خواص بادام برای مردان

خارش سر ناشی از شوره

علل دیگر

خارش پوست سر ممکن است به سادگی نتیجه یک پوست سر حساس باشد. با این حال، همچنین می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد.

علل بالقوه خارش پوست سر عبارتند از:

دیابت
زونا (هرپس زوستر)
واکنش های آلرژیک به داروها
یک اختلال اضطرابی
درماتیت تماسی، یا تحریک به دلیل تماس پوست سر شما، مانند شامپوی جدید
لوپوس
شپش سر
سردردهای میگرنی
پسوریازیس پوست سر
آلوپسی زخمی
کرم حلقوی یا کچلی سر

علائم خارش پوست سر چیست؟

خارش پوست سر می تواند احساس گزگز یا درد داشته باشد. خاراندن یا خارش پوست سر ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید یا باعث درد شود.

علائمی که می تواند همراه با خارش پوست سر باشد عبارتند از:

تکه های طاس
پوست خشک
پوست تحریک شده
تب با درجه پایین
زخم های پر از چرک
سرخی
پوسته ها یا لکه های روی پوست سر
تورم پوست سر
زخم روی پوست سر

چه زمانی باید به دنبال کمک پزشکی باشید؟

اگر خارش ظرف چند روز از بین نرفت و با ریزش مو، درد، زخم یا خارش شدید همراه شد، به پزشک مراجعه کنید.

خارش پوست سر به دلیل عفونت قارچی، شپش و برخی شرایط دیگر بدون درمان دارویی از بین نمی رود.

خارش پوست سر چگونه درمان می شود؟

درمان خارش پوست سر بستگی به علت آن دارد. به عنوان مثال، شوره سر از طریق شستشوی مکرر مو با عوامل موضعی خاص درمان می شود. هر داروی پوست سر به روشی منحصر به فرد عمل می کند، مانند کاهش چربی روی پوست سر یا کشتن قارچ.

برخی از داروهایی که ممکن است برای درمان شوره سر استفاده شوند عبارتند از:

کرم های ضد قارچ
کراتولیتیک ها، مانند اسید سالیسیلیک یا قطران زغال سنگ
پیریتیون روی
استروئیدهای موضعی
شپش سر نیاز به درمان های پزشکی دارد، مانند شستن موها با ساقه کش یا استفاده از دارویی که شپش را می کشد. یک شانه دندانه ریز می تواند تخم شپش (شپش) را از بین ببرد در حالی که دارو شپش فعال را از بین می برد.

اگر خارش پوست سر شما به دلیل یک واکنش آلرژیک است، باید از استفاده از محصولی که باعث واکنش شده است خودداری کنید و در صورت شدید بودن واکنش با پزشک مشورت کنید.

دلایل متعدد دیگری برای خارش پوست سر وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره نمی شود. بهترین راه برای اینکه بفهمید چه چیزی باعث خارش پوست سر شما می شود این است که از یک متخصص پزشکی بخواهید که پوست سر شما را بررسی کند.

سخن آخر

اگر فردی مبتلا به کبد چرب دچار خارش سر یا خارش بدن شود، بهتر است این موضوع را با پزشک مطرح کند. این خارش ممکن است به دلیل مشکلات کبدی باشد، اما دلایل دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد که باید بررسی شود.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵