بیماری دویک

بیماری دویک چیست؟

فرم مشاوره رایگان

تاثیر چای سبز بر پوستبیماری دویک، یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به بخش هایی از سیستم عصبی شما حمله کند. این بیماری بیشتر چشم ها، نخاع و قسمت های خاصی از ساقه مغز شما را تحت تاثیر قرار می دهد. حملات این عارضه قابل درمان هستند و امکان مدیریت و کاهش خطر حملات بعدی وجود دارد.

بیماری دویک چیست؟

این اختلال، بیماری مزمن نادر است که بینایی و توانایی حرکت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. این یک اختلال خود ایمنی است، به این معنی که به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بخش هایی از سیستم عصبی مرکزی شما حمله می کند.

بیماری دویک چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بیماری دویک بیشتر بر زنان تاثیر می گذارد، 80 تا 90 درصد از مبتلایان به این بیماری خود ایمنی زنان هستند. معمولاً افراد بین 30 تا 40 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. NMO در کودکان بسیار نادر است و تنها 5٪ از کودکان را شامل می شود.

این بیماری چه اثراتی بر بدن شما می گذارد؟

سیستم عصبی شما از مغز و نخاع شما تشکیل شده است (اعصاب بینایی، که اعصاب جمجمه ای هستند که به شما امکان دیدن را می دهند، از نظر فنی نیز بخشی از مغز شما هستند).

مغز و نخاع شما با هم به عنوان سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند. شبکه ای از اعصاب که در سراسر بدن شما به بیرون منشعب می شوند، سیستم عصبی محیطی شما را تشکیل می دهند.

سیستم عصبی شما با استفاده از سیگنال های شیمیایی و الکتریکی اطلاعات را به مغز شما می فرستد. این سیگنال‌ها از طریق سلول‌های تخصصی معروف به نورون‌ها، که اتصالات بسیار پیچیده‌ای را با سایر نورون‌های اطراف خود ایجاد می‌کنند، حرکت می‌کنند.

اجزای نورون ها و تاثیر بیماری بر آن 

بخش کلیدی هر نورون یک پسوند بازو مانند به نام آکسون است که سیگنال های الکتریکی را به سیناپس ها در انتهای آکسون می رساند. این اکستنشن های انگشت مانند جایی هستند که سیگنال های الکتریکی در نورون به سیگنال های شیمیایی تبدیل می شوند. سیناپس ها با سایر نورون های مجاور متصل می شوند و با آنها ارتباط برقرار می کنند.

در اطراف آکسون، یک پوشش نازک و محافظ به نام میلین وجود دارد که از ترکیبات شیمیایی چرب ساخته شده است. میلین به هدایت سیگنال های الکتریکی در امتداد آکسون کمک می کند و از آسیب محافظت می کند. بیماری دویک پوشش محافظتی آکسون ها را از بین می برد. بدون پوشش محافظ میلین، آکسون در برابر آسیب و زوال آسیب پذیر است.

آسیب ناشی از بیماری دویک باعث درگیر شدن نورون‌ها در دو ناحیه خاص می‌شود: عصب بینایی که چشم‌های شما را به مغز شما متصل می‌کند و نخاع، که نقطه اتصال مرکزی سیگنال‌های عصبی قبل از رفتن به مغز شما است. این بیماری می تواند نخاع شما را در سطوح مختلف تحت تاثیر قرار دهد، و هر عصبی که به نخاع شما در زیر ناحیه آسیب دیده نخاع شما متصل می شود، می تواند اثرات را نشان دهد.

علائم بیماری دویک چیست؟

علائم این بیماری به سه دسته تقسیم می شود :

مشکلات بینایی: این علائم به دلیل التهاب یک یا هر دو عصب بینایی شما رخ می دهد.
مشکلات نخایی: این علائم به دلیل التهاب طناب نخاعی رخ می دهد.
اختلالات عملکرد مغز:  این مشکل زمانی رخ میدهد که بیماری بر هیپوتالاموس یا ساقه مغز شما تأثیر می‌گذارد.

اگر به زیبایی پوست خود اهمیت میدهید مقاله ی تاثیر چای سبز بر پوست را مطالعه کنید.

مشکلات دید

مشکلات بینایی

چشمان شما نور را از دنیای اطراف خود می گیرند و سیگنال هایی را از طریق عصب بینایی، ارتباط بین چشم و مغز شما ارسال می کنند. سپس مغز شما این سیگنال ها را پردازش می کند و حس بینایی شما را به شما می دهد.

نوریت بینایی باعث التهاب عصب بینایی می شود و باعث تورم آن می شود. فضای زیادی در آن ناحیه از سر شما وجود ندارد، بنابراین تورم ممکن است فشار زیادی بر عصب بینایی شما وارد کند. خوابیدن روی بازو یا پا می تواند سیگنال های حس لامسه شما را قطع کند و باعث درد، گزگز و بی حسی در قسمت آسیب دیده بدن شود. فشار روی عصب بینایی تأثیر مشابهی روی چشمان شما دارد.

علائم نوریت بینایی می تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و زمان بروز علائم می تواند یک چشم پس از دیگری یا هر دو را به طور همزمان تحت تاثیر قرار دهد. علائم عبارتند از:

درد چشم
تاری دید. این علامت ممکن است زمانی که از نظر فیزیکی فعال هستید بدتر شود.
از دست دادن جزئی بینایی یا نابینایی.

ممکن است تمام یا بخشی از دید خود را در یک چشم از دست بدهید (نمونه ای از آن از دست دادن مرکز میدان دید شما است). همچنین می تواند باعث تیرگی دید شما یا مشکل در دیدن رنگ ها شود.
مشکل در دید در نور کم این می تواند انجام برخی کارها را در شب دشوار کند، مانند رانندگی.

مشکلات نخاغی

این مشکلات مربوط به التهاب نخاع شما است. این التهاب می تواند باعث تورم شود که بر نخاع یا اعصاب نخاعی مجاور شما فشار وارد می کند. این حالت می تواند تا حدی یا به طور کامل سیگنال های عصبی را که سعی در عبور از ناحیه آسیب دیده دارند مسدود کند. هنگامی که مشکلات نخاعی تمام انواع سیگنال های عصبی را مختل می کند، به عنوان میلیت عرضی شناخته می شود.

علائم مشکلات نخاعی بستگی به این دارد که تورم کجاست و چه قسمت هایی از نخاع یا اعصاب نخاعی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر تورم روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد، علائم روی مناطقی تأثیر می‌گذارد که برای اتصال به مغز به آن اعصاب متکی هستند. اگر به نخاع شما فشار بیاورد، علائم روی تمام قسمت های بدن شما با اتصالات عصبی نخاعی زیر ناحیه تحت فشار تاثیر می گذارد.

علائم مشکلات نخاعی عبارتند از:

ضعف یا فلج عضلانی. این ضعف بر قسمت‌های بدن در زیر ناحیه آسیب‌دیده نخاع و/یا دورتر از اعصاب نخاعی آسیب‌دیده تأثیر می‌گذارد. بیماری دویک می‌تواند باعث ایجاد مشکل در استفاده از بازوها و دست‌ها یا مشکلاتی در راه رفتن یا ایستادن شود.

اگر مشکل نخاعی در نخاع گردنی شما (بخشی از نخاع در پشت گردن شما) رخ دهد، می تواند باعث فلج یا ضعف در عضلات کنترل کننده تنفس شود که می تواند کشنده باشد.
درد. فشار بر نخاع ناشی از میلیت می تواند باعث درد شود. درد ممکن است به دلیل خود تورم یا به این دلیل که تورم باعث می شود اعصاب آسیب دیده سیگنال های درد را به اشتباه ارسال کنند، ایجاد شود.
بی اختیاری: میلیت می‌تواند سیگنال‌های عصبی را مختل کند که به شما کنترل مثانه و روده‌ها را می‌دهد، که این روشی است که می‌توانید ادرار کردن (ادرار کردن) یا مدفوع (اجابت مزاج) را کنترل کنید. عدم توانایی در کنترل آن عضلات می تواند باعث بی اختیاری ادرار یا بی اختیاری روده شود.
اختلال عملکرد جنسی. میلیت می تواند سیگنال های عصبی را که عملکردهای جنسی یا اندام های بدن شما را کنترل می کنند مختل کند.

روش درمان بیمار دویک

بیماری دویک به طور کامل قابل درمان نیست، اما به لطف تحقیقات مداوم، این وضعیت قابل کنترل است. از آنجایی که بیماری دویک یک بیماری خودایمنی است، درمان های اصلی به دو شکل انجام می شود: درمان سریع و فوری و مدیریت طولانی مدت.

درمان سریع و فوری : این بر درمان اثرات فوری حمله بیماری دویک، به ویژه التهاب تمرکز دارد. انواع داورهای ضد التهابی برای این امر رایج هستند. درمان سریع بسیار مهم است، زیرا خطر آسیب دائمی ناشی از حمله را کاهش می دهد.
مدیریت طولانی مدت: بیماری دویک به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سیستم عصبی شما حمله می کند. مدیریت آن شامل سرکوب یا تعدیل سیستم ایمنی بدن شما است که توانایی آن در آسیب رساندن به سیستم عصبی شما را به حداقل می رساند.

 

درمان بیماری دویک

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵