رژیم کتوژنیک در افراد دیابتی

رژیم کتوژنیک در افراد دیابتی

فرم مشاوره رایگان

رژیم کتوژنیک در افراد دیابتی باید با ملاحظاتی انجام گیرد که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. رژیم های غذایی ویژه برای دیابت نوع 2 اغلب بر کاهش وزن متمرکز است. بنابراین ممکن است احمقانه به نظر برسد که یک رژیم غذایی پرچرب یک گزینه برای کاهش وزن باشد. رژیم کتوژنیک (کتو)، با چربی بالا و کربوهیدرات کم، به طور بالقوه می تواند نحوه ذخیره و استفاده بدن از انرژی را تغییر دهد و علائم دیابت را کاهش دهد.

با رژیم کتو، بدن شما به جای شکر، چربی را به انرژی تبدیل می کند. این رژیم غذایی در دهه 1920 به عنوان درمان صرع ایجاد شد، اما اثرات این الگوی غذایی برای دیابت نوع 2 نیز در حال بررسی است.

رژیم کتوژنیک سطح گلوکز (قند) خون را بهبود بخشد و در عین حال نیاز به انسولین را نیز دارد. با این حال، رژیم غذایی با خطراتی همراه است. قبل از ایجاد تغییرات شدید در رژیم غذایی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم کتوژنیک در افراد دیابتی

رژیم کتوژنیک در افراد دیابتی چگونه است؟

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اضافه وزن دارند، بنابراین یک رژیم غذایی پرچرب می تواند مفید باشد. هدف رژیم کتوژنیک این است که بدن به جای کربوهیدرات یا گلوکز از چربی برای انرژی استفاده کند. در رژیم کتو، شما بیشتر انرژی خود را از چربی دریافت می کنید و مقدار بسیار کمی از کالری از کربوهیدرات ها تامین می شود.

رژیم کتوژنیک به این معنی نیست که باید چربی های اشباع شده را مصرف کنید. چربی های سالم برای قلب کلید حفظ سلامت کلی هستند. برخی از غذاهای سالم که معمولا در رژیم کتوژنیک مصرف می شوند عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی هایی مانند سالمون
  • پنیر
  • آووکادو
  • زیتون و روغن زیتون
  • آجیل و کره آجیل
  • دانه ها

تاثیر بر گلوکز خون

رژیم کتوژنیک در کاهش سطح گلوکز خون شما نقش دارد. مدیریت مصرف کربوهیدرات اغلب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می شود زیرا کربوهیدرات ها به قند تبدیل می شوند و در مقادیر زیاد می توانند باعث افزایش قند خون شوند.

با این حال، مقدار کربوهیدرات مصرفی باید به صورت فردی با کمک پزشک تعیین شود. اگر قبلاً گلوکز خون بالا دارید، خوردن کربوهیدرات زیاد می تواند خطرناک باشد. با تغییر تمرکز روی چربی، برخی افراد کاهش قند خون را تجربه می کنند. وعده صبحانه در تنظیم قندخون نقش مهمی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله ی صبحانه افراد دیابتی را مطالعه کنید.

رژیم کتوژنیک در افراد دیابتی چگونه است؟

روش انجام این رژیم به این صورت است که  غذاهای غنی از کربوهیدرات را محدود کنید، زیرا این غذاها سطح انسولین خون شما را افزایش میدهند. به طور معمول، مصرف کربوهیدرات در رژیم کتو بین 20 تا 50 گرم در روز برای یک رژیم غذایی 2000 کالری است.

برای رعایت رژیم کتو، افراد ممکن است برنامه غذایی خود را با 10٪ کالری از کربوهیدرات، 20٪ از پروتئین و 70٪ از چربی در نظر بگیرند. با این حال، نسخه های مختلفی از رژیم غذایی وجود دارد و نسبت درشت مغذی ها بسته به نوع آن متفاوت است.

رژیم کتو ممکن است شامل انواع مواد غذایی زیر باشد:

سبزیجات کم کربوهیدرات: این سبزیجات شامل سبزیجات برگ دار و کلم بروکلی است.
تخم مرغ: تخم مرغ کربوهیدرات کمی دارد و همچنین منبع عالی پروتئین است.
گوشت: رژیم کتو اجازه می دهد تا مرغ، گوشت گاو را مصرف کنید، زیرا سرشار از پروتئین با کیفیت هستند.
منابع چربی سالم: این منابع شامل آووکادو، روغن زیتون، آجیل و دانه ها هستند.
ماهی و میگو: اینها منابع پروتئین هستند.
لبنیات: محصولات لبنی شیرین نشده در رژیم کتو قابل قبول هستند.
انواع توت ها: این میوه ها منابع فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی هستند که مصرف آنها در رژیم کتو به مقدار مناسب است.

بیشتر بدانید: لیفت صورت با فیلر

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک چه فوایدی برای افراد دیابتی دارد؟

  • بهبود کنترل قند خون
  • قطع یا کاهش داروهای دیابت
  • کاهش وزن
  • معکوس کردن دیابت

رژیم اتکینز و دیابت

رژیم اتکینز یکی از معروف ترین رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و پروتئین بالا است که اغلب با رژیم کتو همراه است. با این حال، این دو رژیم غذایی تفاوت های عمده ای دارند.

دکتر رابرت سی اتکینز رژیم غذایی اتکینز را در دهه 1970 ایجاد کرد. این رژیم به عنوان راهی برای کاهش وزن است که بسیاری از مسائل سلامتی از جمله دیابت نوع 2 را کنترل می کند.

در حالی که کاهش کربوهیدرات های اضافی یک مرحله سالم است، مشخص نیست که آیا این رژیم به تنهایی می تواند به دیابت کمک کند یا خیر. کاهش وزن از هر نوعی برای دیابت و سطح قند خون بالا مفید است، چه از طریق رژیم اتکینز یا برنامه دیگر غذایی باشد.

برخلاف رژیم کتو، رژیم اتکینز لزوماً توصیه به افزایش مصرف چربی نمی کند. با این حال، ممکن است با محدود کردن کربوهیدرات ها و خوردن پروتئین حیوانی بیشتر، مصرف چربی خود را افزایش دهید.

معایب احتمالی مشابه هستند.

جدای از مصرف زیاد چربی های اشباع شده، احتمال کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی به دلیل محدود کردن بیش از حد کربوهیدرات ها وجود دارد. این امر به ویژه در صورت مصرف داروهایی که سطح انسولین را در بدن افزایش می دهند و دوز مصرفی شما را تغییر نمی دهند، صادق است.

کاهش کربوهیدرات در رژیم اتکینز به طور بالقوه می تواند به کاهش وزن کمک کند و به شما در کنترل علائم دیابت کمک کند. با این حال، مطالعات کافی وجود ندارد که نشان دهد اتکینز و کنترل دیابت در کنار هم هستند.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵