طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

فرم مشاوره رایگان

متخصصین طب سنتی معتقدند که خاکشیر یک گیاه دارویی مفید برای درمان کبد چرب است. این گیاه دارای خواص متعددی است که می تواند به کاهش چربی خون، پاکسازی کبد و کاهش التهاب در این اندام کمک کند. مطالعات علمی نیز نشان داده اند که مصرف خاکشیر می تواند به بهبود کبد چرب کمک کند.

در این مقاله قصد داریم طریقه مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب را برای شما بیان کنیم تا با یک روش آسان و کم هزینه بتوانید کبد چرب خود را درمان کنید و از پیشرفت گرید آن جلوگیری کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

 

کبد چرب چیست؟

کبد چرب یک بیماری است که در آن مقدار زیادی چربی در سلول های کبد جمع می شود. کبد یک عضو حیاتی است که در هضم غذا، متابولیسم و دفع سموم نقش دارد. دو نوع اصلی کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی (AFLD): این نوع کبد چرب در اثر مصرف زیاد الکل ایجاد می شود کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): این نوع کبد چرب در اثر عواملی غیر از مصرف الکل ایجاد می شود، مانند چاقی، اضافه وزن، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و کلسترول بالا.

علت دقیق کبد چرب غیر الکلی هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما در اینجا عواملی که به طور مستقیم باعث ایجاد کبدچرب غیرالکی می شوند را برای شما بیان می کنیم:

1-چاقی و اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل است که خطر اصلی کبد چرب غیر الکلی است.

2-مقاومت به انسولین

این مقاومت یک اختلال متابولیک است که در آن بدن به انسولین به طور موثر پاسخ نمی دهد. انسولین هورمونی است که به سلول ها کمک می کند تا قند خون را به عنوان انرژی استفاده کنند. مقاومت به انسولین می تواند منجر به تجمع چربی در کبد و ایجاد کبد چرب شود.

3-سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک مجموعه از شرایط است که بدلیل اختلال در متابولیسم بدنی ایجاد می شود و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند کبد چرب را افراد افزایش می دهد. افرادی که دارای سندرم متابولیک هستند، باید به مداومت به سبک زندگی سالم و اصلاحات در رژیم غذایی و فعالیت‌های ورزشی توجه کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند.

4-کلسترول بالا

کلسترول بالا می تواند منجر به تجمع چربی در کبد شود.

داروهای خاصی

برخی از داروها مانند استروئیدها و داروهای ضد تشنج می توانند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند.

کبد چرب اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند، به خصوص در مراحل اولیه. با این حال، برخی از افراد ممکن است علائم زیر را تجربه کنند: خستگی درد خفیف در قسمت راست بالای شکم کاهش اشتها ضعف خارش پوست اگر علائمی از کبد چرب دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند آزمایش خون، سونوگرافی کبد و بیوپسی کبد را برای تشخیص کبد چرب و تعیین شدت آن انجام دهد. کبد چرب در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی شود، مانند: التهاب کبد (هپاتیت) فیبروز کبد (زخم کبد) سیروز کبد (زخم شدید کبد) سرطان کبد درمان کبد چرب بر روی کاهش عوامل خطری که باعث ایجاد آن می شوند، متمرکز است. برای افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، تغییرات در سبک زندگی مانند کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم می تواند به بهبود کبد کمک کند.

بیشتر بدانید: برای جلوگیری از ریزش مو چی بخوریم؟

عوارض کبد چرب

فواید خاکشیر برای بدن

خاکشیر یک گیاه دارویی است که از دانه های آن به عنوان ادویه، دارو و حتی در تهیه غذا استفاده می شود. خاکشیر دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن است، از جمله: سم زدایی و پاکسازی بدن است این ویژگی ناشی از خاصیت ادار آور خاکشیر است که منجر به دفع سموم و مواد زائد از بدن میشود. این امر می تواند به بهبود سلامت کبد و سایر اندام های بدن کمک کند.

خاکشیر به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک می کند. این امر می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و سایر بیماری ها کمک کند.  خاکشیر همچنین به بهبود عملکرد کبد و کاهش التهاب در این اندام کمک می کند. این امر می تواند به درمان کبد چرب و سایر بیماری های کبد کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از خواص است زیرا عملکرد درست بدنی به محافظت از بدن در برابر بیماری ها کمک می کند. یبوست یک بیماری مزمن و ام المراض است که با کمک خواص ملینی خاکشیر قابل کنترل و درمان است نقش خاکشیر در رفع یبوست مربوط به بهبود عملکرد روده ها با مصرف آن است.

جالب است بدانید کاهش وزن میتواند یکی دیگر از فواید مصرف خاکشیر باشید زیرا حجم معده را پر می کند و به کاهش اشتهای شما کمک می کند.

بطور خاص خاکشیر در بهبود کبد موثر است زیرا

به کاهش سطح چربی خون کمک می کند. این امر می تواند به کاهش تجمع چربی در کبد و بهبود کبد چرب کمک کند.

همچنینن این دانه مفید در پاکساز کبد نقش داشته و به حذف سموم و مواد زائد از کبد و بهبود عملکرد این اندام کمک میکند.

التهابات کبد یکی از مشکلاتی از کبد چرب برای این اندام اساسی بدن ایجاد میکند. مصرف خاکشیر به کاهش التهاب کبد موثر است. این امر می تواند به درمان کبد چرب و جلوگیری از پیشرفت آن کمک کند. در ادامه طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب را بطور کامل شرح میدهیم.

طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

اگر قصد دارید خاکشیر را به عنوان درمانی برای بیماری کبد چرب مصرف کنید باید حتما این ترکیب را به صورت ناشتا مصرف کنید. مصرف خاکشیر به صورت ناشتا می تواند به جذب بهتر مواد مغذی و افزایش اثربخشی آن کمک کند. همچنین، مصرف خاکشیر ناشتا می تواند به پاکسازی کبد و دستگاه گوارش کمک کند.

ترکیب خاکشیر با ترنجبین که یک گیاه دارویی و دارای خواص متعددی برای سلامتی بدن است، می توان فواید مضاعفی در سم زدایی کبد  پاکسازی آن داشته باشد.

طرز تهیه دمنوش خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب:

یک قاشق غذاخوری خاکشیر و یک قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب جوش بریزید. اجازه دهید دمنوش به مدت 10 دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کرده و بصورت ولرم میل کنید.

بهتر است نیم ساعت بعد از خوردن این دمنوش پرفایده چیزی میل نکنید تا اثرات آن جذب بدن شود.

دقت کنید که خاکشیر و ترنجبین را قبل از استفاده به خوبی بشورید تا خاک و سنگ ریزه های آن وارد دمنوش شما نشوند.

بیشتر بدانید: بهترین روش های درمانی دمل چیست؟

طریقه شستن خاکشیر

روش شستن خاکشیر

بدلیل ریز بودن دانه های خاکشیر شستن آن به مهارت نیاز دارد. برای اینکه بتوانیم خاک های آن را به خوبی بشورید بهتر است نیم ساعت قبل از استفاده آن را خیس کنید. برای این کار خاکشیر در داخل ظرف بزرگی نسبت به حجم آن بریزید با افزودن آب خاکشیر گلوله می شود سپس آن را به کمک یک قاشق هم بزنید اجازه دهید ته نشین شود سپس آب روی سطح خاکشیر را خالی کنید.

مجدد آب اضافه کنید خاکشیر را هم بزنید و بعد از ته نشین شدن آب روی سطح آن را خالی کنید این اقدام را تا زمانی که سطح آب خاکشیر زلال شود ادامه دهید.

برای از بین بردن خاک یا ماسه های خاکشیر باید از دو کاسه بزرگ استفاده کنید برای این منظور باید خاکشیر را کامل هم بزنید و به کاسه ی دوم منتقل کنید خاک در انتهای کاسه ی اول باقی ماند. خاک های باقی مانده را دور بریزید و این عمل را آنقدر تکرار کنید که دیگر هیچ خاکی در انتهای ظرف شما باقی نماند. حالا خاکشیر شما تمیز و آماده ی استفاده است.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب