علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا

فرم مشاوره رایگان

بسیاری از بیماری ها، از جمله التهاب کف پا و تاندونیت آشیل، باعث درد پاشنه می شوند. پاشنه درد یک شکایت شایع است. استراحت، ارتز و کشش به مرور زمان درد را کاهش می دهد. اگر درد پاشنه پا را نادیده بگیرید و آن را درمان نکنید، ممکن است دچار مشکلات مزمنی شوید که نیاز به بهبودی طولانی‌تری دارند. درد پاشنه به ندرت نیاز به جراحی دارد.

علت درد پاشنه پا

علت درد پاشنه پا چیست؟

چندین علت رایج برای درد پاشنه پا وجود دارد. علت اولیه درد پاشنه می تواند هر چیزی که فشار و فشار زیادی به پای شما وارد کند باشد. نحوه راه رفتن (مکانیک پا) و شکل پا (ساختار پا) نیز از عوامل هستند.

در صورتی که:

اضافه وزن دارند.
در ورزش یا برای ورزش زیاد میدوید.
زمان زیادی را در حالت ایستاده میگذرانید
کفش های نامناسب می پوشید علت درد پاشنه پا شما مربوط به این عوامل است و با رعایت های اولیه بهبود پیدا می کند اما اگر این موارد را رعایت می کنید و باز دچار درد پاشنه پا هستید احتمالا علت درد پاشنه پا شما یکی از موارد زیر خواهدبود.

1-فاشیای کف پا

فاشیای کف پا زمانی رخ می دهد که فشار بیش از حد روی پا به رباط فاشیای کف پا آسیب می رساند و باعث درد و سفتی می شود. بهتر است از فشار بیش از حد به کف پا خودداری کنید.

2-رگ به رگ شدن و کشیدگی

رگ به رگ شدن و کشیدگی آسیب هایی به بدن است که اغلب در نتیجه فعالیت بدنی ایجاد می شود. این آسیب ها شایع هستند و بسته به حادثه می توانند از جزئی تا شدید متغیر باشند.

3-شکستگی

شکستگی یک استخوان در پا می تواند علت درد پاشنه پا باشد، در این حالت باید سریعا به اورژانس پزشکی مراجعه کنید و اقدام به درمان پای آسیب دیده انجام دهید.

4-تاندونیت آشیل

تاندونیت آشیل زمانی رخ می دهد که تاندونی که ماهیچه های ساق پا را به پاشنه پا متصل می کند، به دلیل آسیب های ناشی از فشار بیش از حد، دردناک یا ملتهب می شود. نحوه تشخیص و درمان این بیماری با تشخیص پزشک است.

بیشتر بدانید: علت کم پشتی مو

مشکل تاندون پا در درد پاشنه پا

5-بورسیت

بورس ها کیسه های پر از مایعی هستند که در مفاصل شما یافت می شوند. آنها مناطقی را احاطه کرده اند که تاندون ها، پوست و بافت های ماهیچه ای به استخوان ها می رسند.

6- آرتریت

این شکل از آرتریت در درجه اول بر ستون فقرات شما تأثیر می گذارد. باعث التهاب شدید مهره ها می شود که در نهایت ممکن است منجر به درد و ناتوانی مزمن شود.

 

علائم درد پاشنه چیست؟

علائم درد پاشنه پا بسته به علت آن متفاوت است. علاوه بر درد، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

رشد استخوان در پاشنه پا.
تغییر رنگ (کبودی یا قرمزی).
سفتی، سختی.
تورم.
لطافت.
درد بعد از تغییر حالت از نشسته به ایستاده.

درد پاشنه پا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص ممکن است برای بررسی ورم مفاصل، شکستگی استخوان، تراز استخوان و آسیب مفاصل از اشعه ایکس و عکس آن استفاده کند. به ندرت ممکن است نیاز به MRI یا سونوگرافی داشته باشید. اینها می توانند مشکلات بافت نرم را نشان دهند که اشعه ایکس آن را نشان نمی دهد.

درد پاشنه چه عوارضی دارد؟

درد پاشنه پا می تواند در توانایی شما برای دور زدن، کار، ورزش و انجام کارهای روزانه اختلال ایجاد کند. وقتی حرکت کردن برایتان دردناک است، می توانید کم تحرک شوید. سبک زندگی غیر فعال می تواند منجر به افزایش وزن شود. همچنین ممکن است افسرده شوید زیرا نمی توانید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید.

تاندونیت آشیل درمان نشده می تواند باعث از بین رفتن تاندون (تاندینوز) شود. با گذشت زمان، تاندون آشیل ممکن است پاره یا پاره شود. این مشکل ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

بیشتر بدانید:خواص سیب زمینی آب پز

عوارض درد پاشنه پا

درد پاشنه چگونه مدیریت یا درمان می شود؟

اکثر مشکلاتی که باعث درد پاشنه پا می شوند به مرور زمان با درمان های غیر جراحی بهبود می یابند. درمان ها بر کاهش درد و التهاب، بهبود انعطاف پذیری پا و به حداقل رساندن استرس و فشار روی پاشنه تمرکز دارند. این درمان ها عبارتند از:

1-تزریق

تزریق استروئید می تواند درد و تورم را کاهش دهد. تزریق استروئید به ندرت باید برای مشکل تاندون انجام شود، اما برای التهاب کف پا و بورسیت مفید است.

2- بستن پا

برخی از افراد با بستن آتل در شب تسکین می یابند، به خصوص اگر درد صبحگاهی داشته باشند. برای علائم شدیدتر ممکن است کفش پیاده روی لازم باشد. همچنین ممکن است لازم باشد برای ورزش و پیاده رویی روزانه از کفش های خاصی استفاده کنید.

3-مسکن‌ها

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی همراه با کمپرس یخ درد و تورم را کاهش می‌دهند.

4-فیزیوتراپی

ماساژ، فیزیوتراپی و اولتراسوند درمانی می تواند چسبندگی بافت نرم را از بین ببرد. این درمان ها ممکن است درد و التهاب را کاهش دهند.

5-تمرینات کششی

فیزیوتراپیست یا متخصص می تواند به شما نشان دهد که چگونه تمرینات کششی پاشنه پا را برای تاندون ها و عضلات سفت انجام دهید.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب