علت شکستن ناخن ها

علت شکستن ناخن ها

فرم مشاوره رایگان

ناخن‌های شما از لایه‌هایی از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده‌اند و به عنوان محافظ برای انگشتان دست و پا عمل می‌کنند. کراتین، که سلول های مو و پوست شما را نیز می سازد، از ناخن ها در برابر آسیب محافظت می کند. علت شکستن ناخن ها بسیار متنوع است که ما در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

باید بدانید که شکافتن، پوسته شدن یا شکستن ناخن ها معمولا در ناخن ها اتقاق می افتد. در واقع، بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، 27 درصد از زنان ناخن های شکننده دارند. این موضوع می تواند نتیجه یک بیماری زمینه ای یا سایر عوامل خارجی باشد.

علت شکستن ناخن ها

ناخن های شکننده به دو دسته تقسیم می شوند: خشک و شکننده یا نرم و شکننده.

ناخن های خشک و شکننده نتیجه رطوبت بسیار کم است. آنها بیشتر به دلیل شستن و خشک کردن مکرر ناخن ها ایجاد می شوند.

از سوی دیگر، ناخن‌های نرم و شکننده در اثر رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند که اغلب در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شوینده، پاک‌کننده‌های خانگی و پاک‌کننده‌های ناخن است.

سایر علل شکنندگی ناخن عبارتند از:

جنس ناخن ها معمولاً با افزایش سن تغییر می کنند و اغلب کدر و شکننده می شوند. در حالی که ناخن‌های پا معمولاً ضخیم‌تر و سفت‌تر می‌شوند، ناخن‌های دست اغلب نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

کمبود آهن

این وضعیت زمانی ایجاد می شود که بدن آهن کافی دریافت نمی کند، که منجر به کاهش سطح گلبول های قرمز خون می شود. پزشک شما ممکن است سطح فریتین شما را اندازه گیری کند و در صورت پایین بودن آن مکمل تجویز کند.

کم کاری تیروئید

در کنار ناخن های شکننده، علائم سطح پایین تیروئید ممکن است شامل ریزش مو، خستگی، افزایش وزن، یبوست و افسردگی باشد. پزشک شما می تواند کم کاری تیروئید را با هورمون مصنوعی تیروئید لووتیروکسین که می تواند به صورت خوراکی مصرف شود، درمان کند.

سندرم رینود

این بیماری که با مشکلات گردش خون در اندام ها مشخص می شود، می تواند بر سلامت ناخن تأثیر بگذارد. پزشک شما ممکن است مسدود کننده های کانال کلسیم مانند آملودیپین یا نیفدیپین یا جایگزین هایی مانند لوزارتان، فلوکستین یا سیلدنافیل را تجویز کند.

یک نکته تشخیصی برای کمک به تعیین اینکه آیا ناخن‌های شکننده شما ناشی از شرایط داخلی است یا عوامل محیطی خارجی ارائه می‌کند: «اگر ناخن‌های دست شکافته می‌شوند، اما ناخن‌های پا قوی هستند، یک عامل خارجی علت است.

در مورد ناخن های شکننده چه کنم؟

شما نمی توانید کاری در مورد تغییرات ناخن های مرتبط با افزایش سن انجام دهید، اما می توانید خطر شکافتن، ترک خوردن و شکننده شدن ناخن ها را کاهش دهید. برای حفظ سلامت و استحکام ناخن ها، نکات زیر را امتحان کنید:

از مرطوب کننده استفاده کنید

به دنبال لوسیون های مرطوب کننده دست باشید که حاوی لانولین یا آلفا هیدروکسی اسید هستند.  بعد از شستن دست ها را مرطوب کنید. هنگام استفاده از لوسیون یا کرم، حتما آن را به اطراف و مستقیماً روی ناخن های خود بمالید.
قبل از رفتن به رختخواب، دست‌ها، پاها و ناخن‌های خود را مرطوب کنید تا در هنگام خواب آبرسانی مناسب انجام شود.

بیشتر بدانید: اهمیت تقارن صورت و مشکلات عدم تقارن صورت

مرطوب کردن ناخن

از دستان خود محافظت کنید

هنگام انجام کارهای خانه، دستکش هایی مانند دستکش ظرفشویی بپوشید تا دست هایتان خشک بماند. دستکش ها همچنین می توانند از دست ها و ناخن های شما در برابر مواد شیمیایی خشن مانند مواد شوینده و مایعات پاک کننده محافظت کنند.
از قرار گرفتن طولانی مدت در هوای سرد و خشک خودداری کنید. اگر در روزهای سرد بیرون می روید، حتما دستکش بپوشید.

از ناخن های خود مراقبت کنید

ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا سطح ناخن را به حداقل برسانید، جایی که آب و مواد شیمیایی می توانند جذب شوند.
برای سوهان کشیدن ناخن های خود از یک تخته سنباده خوب استفاده کنید. برای از بین بردن بی نظمی ها و جلوگیری از شکستگی و شکافتن ناخن ها، ایده خوبی است که هر روز ناخن های خود را سوهان بزنید. مطمئن شوید که فقط در یک جهت پرونده کنید.
ناخن ها یا کوتیکول های خود را نچینید یا نجوید. می توانید از ابزار فلزی برای عقب راندن کوتیکول استفاده کنید، اما از استفاده مستقیم آن روی ناخن خودداری کنید.
ناخن های خود را در همان جهتی که ناخن رشد می کند صاف کنید. از حرکت های رفت و برگشتی که می تواند باعث شکاف می شود خودداری کنید.
استفاده از یک سفت کننده ناخن برای کمک به تقویت ناخن ها را در نظر بگیرید.
یک پاک کننده لاک ناخن را انتخاب کنید که حاوی استون نباشد و سعی کنید از استفاده مکرر از پاک کننده خودداری کنید.

سخن آخر

به طور کلی، ناخن های شکننده را می توان به عنوان خشک و شکننده (رطوبت خیلی کم) یا نرم و شکننده (رطوبت بیش از حد) طبقه بندی کرد.

اگر ناخن‌هایتان با درمان‌های خانگی، مانند پوشیدن دستکش در حین انجام کارهای خانه و مرطوب کردن دست‌ها و ناخن‌ها پس از شستن، قوی‌تر نشد، با پزشک خود مشورت کنید.

ناخن های شکننده همچنین می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند کمبود آهن یا کم کاری تیروئید باشد.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵