علت پیچ خوردن روده

علت پیچ خوردن روده یا ولولوس

فرم مشاوره رایگان

علت پیخ خوردن روده یا ولولوس چرخش نادرست روده است که در حالت مادرزادی رخ میدهد و در بدو تولد ایجاد می شود. این مشکل ناشی از تشکیل غیرطبیعی روده جنین است. در مراحل معمولی که روده ها برای رسیدن به موقعیت صحیح در شکم رشد می کنند، اختلال ایجاد می شود. چرخش نامناسب باعث می‌شود که قسمت‌های روده بصوررت نامناسب در شکم مستقر شوند که می‌تواند باعث مسدود شدن یا پیچ خوردگی آنها شود.

ولولوس روده وضعیتی است که در آن روده پیچ خورده می شود که ممکن است نتیجه چرخش نامناسب باشد. روده‌های پیچ خورده ممکن است مسدود شوند (انسداد شوند) یا ممکن است هنگامی که چرخش جریان خون روده را قطع می‌کند آسیب ببیند. اگر جریان خون برای مدت طولانی قطع شود، تمام یا قسمتی از روده میمیرد که می تواند کشنده باشد. بنابراین ولولوس یک اورژانس است که نیاز به درمان فوری جراحی دارد.

چرخش نامناسب روده در طول رشد جنین ممکن است نوزادان را مستعد ولولوس کند، اگرچه ولولوس می تواند در غیاب چرخش نامناسب نیز رخ دهد. ولولوس مرتبط با بد چرخش در اوایل زندگی، اغلب در سال اول رخ می دهد.

علائم و علت چرخش روده یا ولولوس

علائم ولولوس به سرعت ایجاد می شود و تهدید کننده است، در صورت بروز این علائم در نوزادان باید آن ها را به سرعت به اورژانس برسانید.

حساسیت یا اتساع شکم (ورم شکم)

حالت تهوع یا استفراغ

استفراغ مایع سبز تیره یا مواد با رنگ سبز (که استفراغ صفراوی نیز نامیده می شود)

مدفوع خونی یا قرمز تیره

یبوست یا مشکل در دفع مدفوع

شوک

تشخیص

خون در مدفوع

اشعه ایکس دستگاه گوارش فوقانی

سی تی اسکن

آزمایشات خون

درمان

جراحی اورژانسی برای ترمیم ولولوس ضروری است. در این حالت برای رفع علت پیچ خوردگی روده یک برش در شکم ایجاد می شود، روده ها بررسی می شوند و پیچ خوردگی از بین می رود یا برداشته می شود. در این حالت پیچ خوردگی روده رفع می شود و خون رسانی دوباره برقرار می شود.

اگر قسمت کوچکی از روده به دلیل کمبود جریان خون از بین برود، باید در جراحی برداشته می شود. بسته به وضعیت کودک در زمان عمل، انتهای روده ها یا دوباره به هم دوخته می شوند یا به طور موقت منحرف می شوند. انحراف فرآیندی است برای خارج کردن مدفوع از شکم از طریق کولوستومی و دور از بافت هایی که در حال بهبود هستند.

هنگامی که کولوستومی انجام می شود، انتهای بریده شده روده بزرگ به سوراخی که از طریق دیواره شکم ایجاد می شود، آورده می شود. هنگامی که ایلئوستومی انجام می شود، انتهای بریده شده روده کوچک از طریق یک سوراخ مشابه وارد می شود. هر دو کولوستومی و ایلئوستومی به محتویات روده اجازه می دهند تا در کیسه تخلیه شود. بعداً، هنگامی که اندام‌های کودک بهبود یافتند، کولوستومی در یک روش جداگانه برداشته می‌شود تا کودک بتواند حرکات طبیعی روده را انجام دهد.

سایر علت پیج خوردن روده

نسداد روده به این معنی است که چیزی روده شما را مسدود می کند. غذا و مدفوع ممکن است نتوانند آزادانه حرکت کنند. هنگامی که روده شما به طور طبیعی کار می کند، غذای هضم شده از معده به سمت راست روده شما حرکت می کند. در طول مسیر، بدن شما غذا را به قسمت های قابل استفاده تجزیه می کند و بقیه را به مدفوع (مدفوع) تبدیل می کند. در نهایت از طریق اجابت مزاج آن را از بین می برید.

پیشنهاد مطالعه: رژیم غذایی یرای تنبلی تخمدان

دل درد

انسداد روده ممکن است تاحدی یا به طور کامل روده شما را درگیر کند. فرایند انسداد روده یک فرایند اورژانسی و خطرناک است.

از جمله دلایل ممکن برای انسداد روده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

چسبندگی های شکمی

اینها رشد بافت در نوارهایی هستند که ممکن است روده های شما را از جای خود خارج کنند.

فتق

فتق یک شکاف در دیواره عضلانی شکم شما است. فتق می تواند باعث برآمدگی شود. این مورد ممکن است روده شما را مسدود کنند.

ولولوس

ولولوس زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده شما به دور خود بپیچد. این عامل در روده شما یک انسداد ایجاد می کند.

جای زخم

هنگامی که بدن شما بریدگی های کوچک (زخم ها) را بهبود می بخشد، بافت اسکار تشکیل می شود. این موضوع می تواند در داخل روده شما نیز اتفاق بیفتد. این اسکارها می توانند سبب انسدادهای جزئی یا کلی روده شوند. جای زخم می تواند ناشی از پارگی دیواره روده، شکم (شکم) یا جراحی لگن یا عفونت باشد.

بیماری التهابی روده

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو 2 نمونه بیماری التهابی روده  هستند.

دیورتیکولیت

کیسه های کوچک (دیورتیکول) می توانند از پوشش روده بزرگ رشد کنند. در این حالت این کیسه ها ممکن است ملتهب شوند.

تومورها

رشد تومورها ممکن است سرطانی یا خوش خیم باشد. در هر صورت، این توده ها می توانند روده شما را به طور کامل یا جزئی مسدود کنند.

اجسام خارجی

اشیاء غیرخوراکی که عمداً یا تصادفاً قورت می‌دهید ممکن است باعث انسداد جزئی یا کامل روده شوند.

دیورتیکول مکل

حدود 2 نفر از هر 100 نفر با یک  کیسه کوچک اضافی در داخل روده متولد می شوند.

پیشنهاد مطالعه: پیشگیری از پیری زودرس پوست

انسداد روده

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵