درمان خارش سر

درمان خارش سر با 10 راهکار کاربردی

فرم مشاوره رایگان

هنگامی که پوست سر شما شروع به خارش می کند، فکر کردن به چیز دیگری می تواند دشوار باشد. ممکن است احساس کنید که خارش هرگز متوقف نمی شود، اما تسکین آن ممکن است. خلاص شدن از خارش با یافتن دلیل خارش پوست سر شروع می شود. در اینجا دلایل برای خارش پوست سر همراه با توصیه های متخصصان پوست در مورد آنچه که می تواند باعث تسکین شود، آورده شده است.

درمان خارش سر

علت و درمان خارش پوست سر

1-شوره سر

اگر پوست سرتان خشک و خارش دار است و پوسته پوسته شدن روی مو یا لباستان دیده می شود، ممکن است شوره سر داشته باشید. شوری سر یکی از علل خارش پوست سر است. که از روش زیر می توانید برای درمان خارش سر اقدام کنید.

خارش سر ناشی از شوره ممکن است از عوامل مختلفی مانند التهاب پوست سر، ریزش پوست سر یا عوامل داخلی مثل تغذیه نامناسب و استرس ناشی شود. درمان خارش سر ناشی از شوره می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت بگیرد، این شامل موارد زیر می‌شود:

  1. استفاده از شامپوهای ضدشوره: شامپوهای حاوی مواد مختلفی مانند سولفور، سالیسیلیک اسید، کتوکونازول و رزورسینول می‌توانند در کاهش تولید شوره و کنترل خارش سر موثر باشند.
  2. استفاده از روش‌های طبیعی: مثل استفاده از روغن‌های مانند روغن‌های نارگیل، زیتون یا آلوئه‌ورا می‌تواند به خشکی پوست سر کمک کند و خارش را کاهش دهد.
  3. اجتناب از شرایط تحریک‌کننده: مانند استفاده از آب خیلی گرم برای شستشوی سر، استفاده از محصولات مو دارای الکل یا اسانس، و استفاده از ابزارهای حرارتی برای سفت کردن مو.
  4. مراجعه به پزشک: در صورت عدم تاثیربخشی روش‌های معمول درمانی، پزشک می‌تواند داروهای قوی‌تر یا روش‌های دیگری مثل درمان‌های موضعی یا داروهای ضد التهاب تجویز کند.
  5. تغذیه مناسب: مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین A، D، E و اسیدهای چرب امگا 3 است می‌تواند به سلامت پوست و کاهش شوره کمک کند.

با این حال، قبل از هرگونه درمان و مصرف دارو، مشورت با پزشک متخصص پوست و موی توصیه می‌شود، زیرا درمان بهتر و موثرتری ممکن است بر اساس علت دقیق و شدت مشکل شما تعیین شود.

2- خارش پوست سر ناشی از بثورات

اگر خارش پوست سر و بثورات پوستی دارید، ممکن است شرایطی به نام درماتیت تماسی آلرژیک داشته باشید. این امر در بین افرادی که موهای خود را رنگ می کنند رایج است. اغلب مقصر ماده ای در رنگ به نام پارافنیلن دی آمین (PPD) است که در رنگ موهای سیاه یافت می شود.

همچنین ممکن است به شامپو، نرم کننده یا سایر محصولاتی که پوست سر شما را لمس می کند، حساسیت داشته باشید. اگر اینطور باشد، احتمالاً روی پوست سر و هر پوست دیگری که محصول با آن تماس می‌گیرد، راش خارش دار خواهید داشت. برای درمان خارش سر ناشی از بثورات می توانید به طریق زیر عمل کنید.

خارش سر ناشی از بثورات ممکن است علامتی از شرایط مختلفی از جمله زخم‌های پوستی، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، آفتاب‌سوختگی یا حتی آلرژی‌ها باشد. برای درمان خارش سر ناشی از بثورات می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از شامپوها و لوسیون‌های ضد قارچ یا ضد باکتری: این موارد می‌توانند در کنترل عفونت‌های قارچی یا باکتریایی که باعث بروز بثورات می‌شوند، موثر باشند.
  2. استفاده از کرم‌ها یا ژل‌های ضد التهاب: برای کاهش التهاب و التیام زخم‌ها و بثورات پوستی استفاده می‌شود.
  3. مصرف داروهای ضدآلرژی: در صورتی که بثورات ناشی از آلرژی‌های پوستی باشند، مصرف داروهای ضدآلرژی می‌تواند موثر باشد.
  4. مراجعه به پزشک: در مواردی که بثورات و خارش سر ادامه دارند و با درمان‌های معمولی کنترل نمی‌شوند، پزشک ممکن است داروهای قوی‌تر یا درمان‌های دیگری را تجویز کند.

3- کهیر

کهیر یک برجستگی قرمز است، این برجستگی ها بسیار خارش‌دار هستند که می‌توانند در هر نقطه از پوست از جمله پوست سر ایجاد شوند. کهیر در عرض چند ساعت ظاهر می شود و ممکن است خیلی زود از بین برود.  اگر کهیر بیش از 6 هفته بطور متناوب ایجاد و از بین برود، کهیر مزمن (طولانی مدت) نامیده می شود.

درمان خارش سر ناشی از کهیر از روش زیر امکان پذیر است:

  1. استفاده از روش‌های طبیعی: مثل استفاده از روغن‌های مانند روغن‌های نارگیل، زیتون یا آلوئه‌ورا که می‌تواند به کاهش خشکی پوست سر و کنترل خارش کمک کند.
  2. استفاده از روش‌های ضد التهاب و ضد حساسیت: مانند مصرف کرم‌ها یا ژل‌های حاوی استروئیدها یا آنتی هیستامین‌ها که می‌تواند به کنترل التهاب و حساسیت پوست کمک کند.

پیشنهاد مطالعه:هیر فیلر و کاربرد آن برای درمان ریزش مو

استفاده از روغن برای درمان شوره سر

4- شپش سر

شایع ترین عامل خارش پوست سر  شپش سر است. اگر مشکوک هستید که شپش سر باعث خارش می شود، از کسی بخواهید که پوست سر و موهای شما را از نزدیک بررسی کند تا نشانه هایی از این حشرات ریز وجود داشته باشد.

 برای درمان خارش سر ناشی از شپش، باید از  روش های زیر از شر شپش خلاص شوید.

  1. استفاده از شامپوهای ضد شپش: شامپوهای حاوی مواد مختلفی مانند پیریتیون زینک، پیرترین، مالاتیون، پرمترین و ایورمکتین می‌توانند در کشتن شپش‌ها و کنترل خارش سر موثر باشند.
  2. شستشو با آب و سرکه: مخلوط کردن آب و سرکه به نسبت یک به یک و استفاده از آن به عنوان یک شامپو ممکن است به کشتن شپش‌ها کمک کند.
  3. استفاده از محصولات ضد شپش: مانند اسپری‌ها، کرم‌ها یا لوسیون‌های دارای مواد شیمیایی مخصوص کشتن شپش‌ها.
  4. تمیز نگه داشتن محیط: شستشوی مستمر پتوها، بالشتک‌ها و لباس‌های خود می‌تواند کمک کننده باشد تا از انتقال شپش‌ها به سر شما جلوگیری شود.
  5. مراجعه به پزشک: در صورت عدم تاثیربخشی روش‌های معمول درمانی یا وجود عوارض جانبی، پزشک ممکن است داروهای قوی‌تر یا روش‌های دیگری را تجویز کند.

5- گال

گال توسط یک حشره کوچک به نام کنه خارش انسانی ایجاد می شود. اگر این کنه ها در پوست سر شما فرو بروند، پوست سر شما می تواند کاملاً خارش کند. خارش شایع ترین علامت گال است و می تواند آنقدر شدید باشد که شما را در شب بیدار نگه دارد.

برای درمان خارش سر ناشی از گال باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

6- کرم حلقوی

کرم حلقوی پوست سر. کرم حلقوی توسط کرم ها ایجاد نمی شود. این یک عفونت ناشی از یک قارچ است. اگر روی پوست سرتان کرم حلقوی ایجاد کنید، احتمالاً یک جوش قرمز و شدید خارش دار خواهید داشت.

درمان خارش سر ناشی از کرم حلقوی روی پوست سر نیاز به تجویز دارو دارد، بنابراین باید به پزشک مراجعه کنید. متخصصان پوست اغلب کرم حلقوی را درمان می کنند، بنابراین مراجعه به یک متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره می تواند مفید باشد.

7- پسوریازیس پوست سر

حدود 50 درصد از افرادی که پسوریازیس پلاکی دارند، در برخی مواقع خارش پوست سر را تجربه می کنند. روی پوست سر، ممکن است لکه های قرمز، پوسته پوسته شدن شوره مانند، پوسته های سفید نقره ای و پوست سر خشک داشته باشید. پسوریازیس پوست سر اغلب با خارش همراه است و خارش آن از خفیف تا شدید متغیر است.

پسوریازیس چه شکلی است؟

درمان خارش سر ناشی از پسوریازیس

برای درمان می توانید علاوه بر شامپو ها و لوسیون های شیمیایی از درمان های خانگی زیر هم استفاده کنید. این نکته را مدنظر داشته باشید که قبل از استفاده از درمان های خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

  1. روغن زیتون یا روغن نارگیل برای درمان خارش سر: این روغن‌ها دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌باکتریال هستند و می‌توانند به کاهش خشکی پوست و کنترل خارش کمک کنند. قبل از استفاده، مقداری از روغن را روی پوست سر ماساژ داده و سپس با یک شامپو ملایم شستشو دهید.
  2. اسید استیک موجود در سیب: این مواد دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی هستند. با یک پنبه، اسید استیک سیب را به طور مستقیم بر روی ضایعات پوستی ماساژ دهید. این کار به کاهش التهاب و درمان خارش سر کمک می‌کند.
  3. پودر زردچوبه: زردچوبه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. می‌توانید مقداری از پودر زردچوبه را با آب مخلوط کرده و روی پوست سر خود بمالید و بگذارید که حداقل ۳۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید، این کار به درمان خارش سر و التهاب ناشی از آن کمک می کند.
  4. ماسک آلوئه و گلیسیرین: مخلوط کردن آلوئه ورا ژل با گلیسیرین و روغن زیتون و ماساژ دادن به پوست سر ممکن است به کاهش خشکی پوست و  درمان خارش سر کمک کند.
  5. ماسک آووکادو: آووکادو دارای خواص مرطوب کننده و ضد التهابی است. مخلوط کردن آووکادو با مقداری عسل و ماساژ دادن به پوست سر می‌تواند به درمان خارش سر کمک کند.

8-رماتیت آتوپیک

اگر نوعی اگزما به نام درماتیت آتوپیک (AD) دارید، می تواند روی پوست سر شما ایجاد شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، می توانید قرمزی و پوسته پوسته شدن روی پوست سر خود داشته باشید. برخی افراد می گویند که پوست سرشان می سوزد و پوست سر اغلب خارش دارد. درمان خارش سر ناشی از آتوپیک تحت نظر پزشک متخصص انجام می شود.

9- مشکلات اعصاب

خارش شدید پوست سر بدون علائم بثورات یا واکنش پوستی می تواند نشانه ای از یک مشکل عصبی باشد. پزشک شما ممکن است بگوید شما نوروپاتی (neu-rop-ah-thie) دارید. این کلمه پزشکی برای مشکل در امتداد عصب به دلیل آسیب، بیماری یا ناهنجاری در عملکرد عصب است. بیماری هایی که می توانند بر اعصاب شما تأثیر بگذارند عبارتند از زونا و دیابت.

جای زخم می تواند به اعصاب آسیب برساند. اگر ریزش مو دارید که باعث ایجاد جای زخم عمیق شده است، ممکن است این اسکار به اعصاب شما آسیب رسانده باشد. این آسیب می تواند باعث خارش پوست سر شما شود.

خارش سر عصبی

10-سرطان پوست

اگر سرطان پوست روی پوست سر شما ایجاد شود، ممکن است خارش نیز به همراه داشته باشد.

برای درمان خارش پوست ناشی از سرطان باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.این پزشکان در تشخیص سرطان پوست تخصص دارند و می‌توانند به شما بگویند که آیا نیاز به آزمایش سرطان پوست دارید یا چیز دیگری ممکن است باعث خارش شود.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب