درمان ناخن در گوشت پا

درمان ناخن در گوشت پا ( ناخن فروررفته در گوشت)

فرم مشاوره رایگان

برخی اوقات ممکن است ناخن در حال رشد به داخل گوشت پا برود. این مشکل تحت عوامل مختلف از جمله کوتاهی نامطلوب ناخن، فشار بیش از حد به آن یا کفش نامناسب رخ میدهد. رشد نامناسب ناخن پا یک بیماری شایع است. درمان ناخن در گوشت پا بسیار ساده است و این موضوع یک مشکل جدی نیست مگر اینکه ناخن دچار عفونت شده باشد یا مبتلا به دیابت و زخم های دبابتی باشید. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و درمان ناخن در گوشت پا را تحت نظارت یک پزشک انجام دهید.

ناخن فرورفته پا چیست؟

ناخن فرورفته یک بیماری پا است که زمانی ایجاد می‌شود که گوشه ناخن پا به سمت پوست شما رشد کند. معمولاً انگشت شست پا را درگیر می کند، اما می تواند روی هر یک از انگشتان پا تأثیر بگذارد.

این عارضه اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که افراد ناخن‌های پای خود را با گرد کردن گوشه ناخن کوتاه کنند. اگر ناخن پا با شکل انگشت پا منحنی شود، می تواند در پوست شما رشد کند. فرورفتن ناخن های پا شایع است و معمولاً برای افراد سالم خطری برای سلامتی ندارد.

این مشکل معمولا برای چه کسانی رخ میدهد؟

هرکسی ممکن است به ناخن فرو رفته در پا مبتلا شود. نوجوان ها، ورزشکاران و افراد زیر بیشتر در معرض خطر هستند.

  • دیابت.
  • آسیب شدید عصبی در پا یا پای آنها.
  • گردش خون ضعیف.
  • عفونت ناخن (پارونیشی)

بیشتر بدانید: روتین پوست چرب و جوشدار

درمان ناخن در گوشت پا

ناخن های فرورفته چقدر شایع هستند؟

ناخن های فرو رفته یکی از مشکلات رایج پا هستند. از هر 10 نفری که برای مشکل پا به پزشک خود مراجعه می کنند، دو نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

علائم و علل

رشد ناخن های پا می تواند دلایل زیادی داشته باشد. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. ناخن های پا نادرست کوتاه شده اند. اگر ناخن پای خود را خیلی کوتاه یا گرد کنید، ممکن است ناخن در پوست شما رشد کند.
  2. کفش نامناسب
  3. بهداشت نامناسب پا، مانند تمیز یا خشک نکردن پاها
  4. پاره شدن گوشه ناخن
  5. ضربه به انگشت پا، مانند ضربه زدن به انگشت پا یا پا گذاشتن روی آن.
  6. شکل انگشتان پا به عنوان مثال، اگر ناخن شما در مقایسه با انگشت پا بزرگتر است، یا بافت اطراف لبه ناخن به طور طبیعی در اطراف ناخن شما رشد می کند.

در این حالت ناخن در پوست اطراف بستر ناخن شما رشد می کند. ممکن است قرمزی و تورم در اطراف آن ناحیه از انگشت پا مشاهده کنید.

علائم ناخن فرورفته عفونی چیست؟

ناخن فرورفته خفیف پا می تواند سفت و متورم شود. اگر ناخن در پوست شما رشد کند یا پوست روی لبه ناخن شما رشد کند، باکتری ها می توانند وارد پوست شوند. ناخن ممکن است عفونی شود. علائم ناخن فرورفته عفونی شامل موارد زیر باشد:

  • مایع یا چرک از انگشت پا خارج می شود.
  • درد.
  • قرمزی یا تیره شدن ناحیه.
  • تورم.
  • احساس گرم یا گرم بودن انگشت پا.

ناخن های فرورفته چه عوارضی دارند؟

این وضعیت پا معمولاً در افراد سالم هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. ممکن است در اطراف ناخن خود دچار عفونت یا زخمی شده باشید. در موارد نادر و مزمن، عفونت ناخن فرورفته می‌تواند از طریق انگشت پا و داخل استخوان در بدن پخش شود.

درمان ناخن در گوشت پا

درمان خانگی ناخن فرورفته شامل چندین مرحله ساده است. این مراحل می تواند به مدیریت عفونت و جلوگیری از درد بیشتر ناخن پا کمک کند.

  • پای خود را دو بار در روز در آب گرم مخلوط با نمک یا آب صابون خیس کنید.
  • بقیه زمان پای خود را خشک نگه دارید.
  • لبه ناخن خود را به آرامی بلند کنید. یک تکه پنبه کوچک بین ناخن و پوست خود قرار دهید. همچنین می توانید از نخ دندان در زیر ناخن فرو رفته استفاده کنید. هر روز پنبه یا نخ دندان را عوض کنید. این به رشد ناخن شما در بالای لبه پوست کمک می کند.
  • از کرم آنتی بیوتیک و بانداژ استفاده کنید.
  • کفش یا صندل بزرگ بپوشید.
  • در صورت نیاز از مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • نحوه برداشتن ناخن در حال رشد: اگر علائم عفونت یا ناخن فرورفته دارید، خودتان آن را کوتاه نکنید. اگر ناخن را کوتاه کنید، ممکن است وضعیت بدتر شود. اگر علائم با درمان‌های خانگی ناخن در حال رشد بهتر نشد، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهترین درمان ناخن فرورفته در گوشت پا

درمان ناخن در گوشت پا با روش جراحی

انواع مختلفی از درمان های جراحی برای ناخن های در حال رشد وجود دارد. برداشتن جزئی ناخن فقط شامل برداشتن تکه ناخنی است که در پوست شما فرو رفته است، می باشد. پزشک انگشت شما را بی حس می کند و سپس ناخن پا را باریک می کند. بر اساس NHS، برداشتن جزئی ناخن 98 درصد برای جلوگیری از رشد ناخن های پا در آینده موثر است.

در حین برداشتن جزئی ناخن، کناره های ناخن بریده می شوند تا لبه های آن کاملاً صاف باشند. یک تکه پنبه در زیر قسمت باقیمانده ناخن قرار داده می شود تا از عود مجدد مشکل جلوگیری شود. پزشک همچنین ممکن است انگشت شما را با ترکیبی به نام فنل درمان کند که از رشد مجدد ناخن جلوگیری می کند.

اگر ناخن فرورفته شما به دلیل ضخیم شدن باشد، ممکن است پزشک مجبور شود کل ناخن را بردارد.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب