درمان خانگی عفونت گوش بزرگسالان

درمان خانگی عفونت گوش بزرگسالان

فرم مشاوره رایگان

عفونت گوش برای کسی جالب نیست. اگر شما یا فرزندتان به آن مبتلا شده اید، فقط می خواهید علائم در اسرع وقت از بین بروند. بهترین درمان ها بسته به نوع عفونت گوش شما متفاوت است -. عفونت می تواند در گوش داخلی، میانی یا بیرونی باشد. عفونت گوش نیز می تواند علل مختلفی داشته باشد و می تواند توسط باکتری ها یا ویروس ها ایجاد شود. بنابراین، بهترین راه برای از بین بردن سریع عفونت گوش چیست؟ آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارید یا می توانید عفونت گوش را در خانه درمان کنید؟ درمان توصیه شده می تواند بر اساس نوع عفونت گوش و علت خاص متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی علت و درمان خانگی عفونت گوش بزرگسالان می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علائم عفونت گوش در بزرگسالان

عفونت گوش ممکن است در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان باشد، اما بزرگسالان همچنان مستعد ابتلا به این عفونت‌ها هستند. برخلاف عفونت‌های گوش دوران کودکی که اغلب جزئی هستند و به سرعت از بین می‌روند، عفونت گوش بزرگسالان گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل سلامت جدی‌تر باشد. اگر بزرگسالی مبتلا به عفونت گوش هستید، ایده خوبی است که به علائم خود توجه کافی داشته باشید و با پزشک خود صحبت کنید.

علائم سه نوع اصلی عفونت گوش وجود دارد. آنها با سه قسمت اصلی گوش مطابقت دارند: داخلی، میانی و بیرونی.

پیشنهاد مطالعه: روش های آبرسانی پوست

انواع قسمت های گوش

عفونت گوش داخلی

بیماری که به عنوان عفونت گوش داخلی تشخیص داده می شود ممکن است در واقع یک مورد التهاب باشد و نه یک عفونت واقعی.

علاوه بر گوش درد، علائم عبارتند از:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش شنوایی ناگهانی

به ندرت، مشکل گوش داخلی ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر مانند مننژیت باشد.

عفونت گوش میانی

گوش میانی ناحیه درست پشت پرده گوش شماست. عفونت گوش میانی به عنوان اوتیت میانی نیز شناخته می شود. این ناشی از مایع محبوس شده در پشت پرده گوش است که باعث برآمدگی پرده گوش می شود. همراه با گوش درد، ممکن است احساس پری در گوش خود داشته باشید. اوتیت میانی می تواند همراه با تب باشد. همچنین ممکن است تا زمانی که عفونت شروع به از بین رفتن نکند، در شنوایی مشکل داشته باشید.

اگر تخلیه مایع از گوش خود را تجربه می کنید، می تواند نشانه ای از پیشرفت عفونت گوش میانی به پارگی پرده تمپان باشد. این وضعیت می‌تواند باعث از دست دادن ناگهانی شنوایی شود، اما تمایل دارد که منبع قابل اعتماد خود به خود بهبود یابد.

عفونت گوش خارجی

گوش خارجی بخشی از گوش شماست که از پرده گوش تا دهانه گوش امتداد دارد. عفونت گوش خارجی به عنوان اوتیت خارجی نیز شناخته می شود.  عفونت گوش خارجی اغلب به صورت بثورات خارش دار شروع می شود. گوش ممکن است، در این مرحله دردناک، قرمز متورم  شود.

علت عفونت گوش در بزرگسالان

علل عفونت گوش می تواند ناشی از عفونت های باکتریایی، ویروسی یا قارچی باشد. اما اینکه شما به عفونت گوش خارجی یا میانی مبتلا شوید بستگی به نحوه عفونت شما دارد. عفونت گوش میانی اغلب از سرماخوردگی یا سایر مشکلات تنفسی شروع می شود. عفونت از طریق شیپور استاش به یک یا هر دو گوش منتقل می شود. این لوله ها فشار هوای داخل گوش شما را تنظیم می کنند. آنها به پشت بینی و گلوی شما متصل می شوند. عفونت می تواند شیپورهای استاش را تحریک کرده و باعث تورم آنها شود. تورم می تواند از تخلیه مناسب آنها جلوگیری کند. وقتی مایع داخل این لوله‌ها نتواند تخلیه شود، در مقابل پرده گوش جمع می‌شود. عفونت گوش خارجی گاهی اوقات گوش شناگر نامیده می شود. این به این دلیل است که اغلب در نتیجه آبی که پس از شنا یا حمام در گوش باقی می‌ماند شروع می‌شود. رطوبت به بستری برای رشد باکتری ها تبدیل می شود. اگر گوش خارجی شما خراشیده شود یا اگر با قرار دادن انگشتان یا اشیاء دیگر در گوش، پوشش خارجی گوش خود را تحریک کنید، ممکن است عفونت باکتریایی رخ دهد.

پیشنهاد مطالعه: درمان لک صورت

درمان خانگی عفونت گوش بزرگسالان

درمان خانگی عفونت گوش بزرگسالان

اکثر عفونت های گوش بدون مراقبت های پزشکی یا داروهای خاص برطرف می شوند. بنابراین اگر شما یا فرزندتان دچار عفونت گوش می شوید، اولین قدم معمولاً درمان علائم عفونت گوش در خانه است. در اینجا گزینه هایی برای امتحان وجود دارد:

1-مسکن بدون نسخه

اغلب برای کاهش درد و تب که ممکن است با عفونت گوش همراه باشد کافی است از استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) استفاده شود.

2-کمپرس گرم برای عفونت گوش

کمپرس گرم می تواند به کاهش درد گوش کمک کند. کافی است یک حوله را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و سپس آن را به مدت 20 دقیقه روی گوش عفونی نگه دارید. اگر به نظر می رسد که کمپرس به کاهش درد کمک می کند، کمپرس را در طول روز دوباره اعمال کنید.

پیشنهاد مطالعه: خواص میوه کنار

استفاده از کمپرس گرم یا سرد

3-خواب و استراحت

استراحت سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن شما کمک می کند تا با عفونت ها و سایر بیماری ها مقابله کند. اما بهتر است روی گوش عفونی خود نخوابید – و نه فقط به این دلیل که ناراحت کننده است. اگر یک فرد بزرگسال مبتلا به عفونت گوش میانی هستید، بالا بردن گوش آسیب دیده تخلیه عفونت را آسان‌تر می‌کند. بنابراین، به پهلوی دیگر بخوابید یا اگر به پشت می‌خوابید،

4-چند بالش اضافی زیر سر خود بگذارید.

اگر عفونت گوش خارجی دارید، پتو و مو را از گوش خود دور نگه دارید. جریان هوا در گوش شما می تواند به خشک ماندن آن کمک کند و به آن اجازه می دهد سریع تر بهبود یابد.

5-غرغره آب نمک

آب نمک به عنوان یک راه موثر برای کاهش التهاب شناخته شده است. و آب نمک می تواند به عفونت گوش نیز کمک کند – فقط آب نمک را مستقیماً در گوش خود قرار ندهید. در عوض، یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه غرغره کنید. اگر عفونت گوش شما مربوط به تورم گلو باشد، این می تواند به کاهش علائم شما کمک کند.

6-خشک کردن  گوش با قطره گوش

برای عفونت گوش اگر شما یا فرزندتان دچار عفونت گوش خارجی هستید که معمولاً به عنوان گوش شناگر شناخته می‌شود، استفاده از قطره‌های خشک‌کننده گوش ممکن است کمک کند. استفاده از قطره گوش خشک کننده مایع برای افرادی که لوله های گوش دارند مناسب نیست. همچنین اگر ترشحات از گوش شما می آید یا پرده گوش شما پاره شده است، نباید از آنها استفاده کنید. بنابراین، قبل از استفاده از قطره گوش برای عفونت گوش خود یا فرزندتان، ایده خوبی است که با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید استفاده از آنها بی خطر است.

7-آب اکسیژنه

این احتمال وجود دارد که قرار دادن پراکسید هیدروژن در گوش شما به عفونت گوش کمک کند. برای امتحان آن، چند قطره پراکسید هیدروژن را در گوش آسیب دیده خود بریزید، بگذارید چند دقیقه بماند، سپس سر خود را روی یک سینک خم کنید تا مایع قبل از شستشو از گوش خارج شود. لازم است این روش تحت نظارت پزشک انجام شود.

درمان های خانگی که برای درمان بیماری های مرتبط با عفونت گوش استفاده می شود داروهای ضد احتقان، آنتی هیستامین ها و داروهای سرماخوردگی عفونت گوش را درمان نمی کنند، اما ممکن است به علائم شما کمک کنند. به عنوان مثال، اگر علائم آلرژی را درمان کنید و از شر بوهای ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا خلاص شوید، ممکن است بتوانید تورمی را کاهش دهید که باعث مسدود شدن گوش شما شده است.

از استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن عفونت گوش خودداری کنید اگر احساس می‌کنید گوش‌های شما بسته است، ممکن است به فکر استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن آن‌ها باشید. آیا این ایده خوبی است؟

در بیشتر موارد، خیر. شما هرگز نباید یک گوش پاک کن را در کانال گوش خود قرار دهید – و این به ویژه در صورت وجود عفونت در داخل گوش صادق است. در حالی که به نظر می رسد ممکن است راه خوبی برای تمیز کردن چیزها باشد، استفاده از یک گوش پاک کن در گوش شما در واقع می تواند مایع عفونی را به داخل گوش شما فشار دهد و عفونت شما را بدتر کند. اشکالی ندارد که از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش بیرونی، قسمتی که می توانید ببینید، استفاده کنید. اما این احتمال وجود دارد که به علائم عفونت گوش شما کمک زیادی نکند.

استفاده از گوش پاک کن

 

چه زمانی باید در مورد عفونت گوش با پزشک صحبت کنم؟

اگر علائم عفونت گوش در عرض چند روز بهبود نیافت، یک قرار ملاقات با مراقبت های اولیه بگیرید. علائم دیگری که نشان می دهد زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است عبارتند از: گوش درد که بیش از دو روز طول بکشد تخلیه مایع از گوش تغییر یا از دست دادن شنوایی تب بیش از 102 درجه فارنهایت عفونت های مکرر مواردی هستند که نیاز به مشاوره با پزشک دارند.

آیا برای عفونت گوش باید از آنتی بیوتیک استفاده کنم؟

آنتی بیوتیک ها دارویی هستند که توسط پزشک شما تجویز می شود. اگر با عفونت گوش ناشی از باکتری سروکار دارید، احتمالاً به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت. آنها بهترین راه برای خلاص شدن سریع از عفونت باکتریایی و جلوگیری از گسترش آن به سایر قسمت های بدن هستند.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب