دلیل ریزش مو سکه ای

دلیل ریزش مو سکه ای

فرم مشاوره رایگان

آلوپسی یک اختلال خود ایمنی است که می تواند منجر به ریزش مو غیرقابل پیش بینی شود. دانشمندان بر این باورند که علت آن ژنتیکی است، زیرا در خانواده ها ایجاد می شود.

آلوپسی می تواند هر فردی را، صرف نظر از سن، جنسیت، یا نژاد مبتلا کند، اگرچه بیشتر موارد قبل از 30 سالگی ایجاد می شود.

علائم آلوپسی آره آتا معمولاً بین سنین 25 تا 36 سال شروع می شود منبع مورد اعتماد.

علامت ریزش مو سکه ای یا آلوپسی

علامت اصلی آلوپسی ریزش مو است که در تکه های چند سانتی متری یا کمتر اتفاق می افتد.

آلوپسی  اغلب بر روی پوست سر تأثیر می گذارد. با این حال، ریزش مو ممکن است در نواحی دیگر بدن شما نیز رخ دهد، مانند:

  • صورت
  • قفسه سینه
  • بازوها
  • پاها

ممکن است شما فقط در چند مکان موها را از دست بدهید، در حالی که افراد دیگر ممکن است در نواحی بیشتری موهای خود را از دست بدهند. ریزش مو برای برخی سریع و برای برخی تدریجی است.

سایر علائم آلوپسی آره آتا عبارتند از

  • احساس خارش یا سوزش در ناحیه آسیب دیده
  • موهای خاکستری یا سفید در ناحیه آسیب دیده
  • سوراخ شدن ناخن یا ضایعات

دلیل ریزش مو سکه ای

آلوپسی

آلوپسی آره آتا تکه تکه شایع ترین نوع است. با یک یا چند تکه ریزش مو به اندازه یک سکه در پوست سر یا بدن شما مشخص می شود.

این وضعیت باعث ریزش موی پراکنده و تکه‌ای می‌شود که معمولاً به یک ناحیه کوچک محدود می‌شود. ممکن است به یکباره اتفاق بیفتد یا این ناحیه به تدریج بزرگ شود که منجر به ریزش موی بیشتر می شود.

آلوپسی آره آتا مانند ریزش موی مردانه نیست، که شامل عقب رفتن خط مو و نازک شدن تدریجی موها در سراسر آن است. همچنین با ریزش موی زنانه متفاوت است، که عبارت است از نازک شدن تدریجی مو که ناحیه وسیعی را می پوشاند.

دلیل ریزش مو سکه ای در کودکان

علاوه بر ریزش مو، کودکان ممکن است تغییرات ناخن مانند سوراخ شدن یا ضایعات را تجربه کنند. بزرگسالان نیز ممکن است علائم ناخن را تجربه کنند، اما به احتمال زیاد در کودکان شایع تر است.

کودکان 5 ساله و کوچکتر معمولاً تأثیر عاطفی زیادی از آلوپسی را تجربه نمی کنند. با این حال، پس از 5 سالگی، ریزش مو می تواند برای کودکان آسیب زا باشد، زیرا آنها متوجه تفاوت در موهای خود در مقایسه با دیگران می شوند.

اگر کودک شما استرس یا افسردگی به نظر می رسد، از یک متخصص اطفال کمک بگیرد.

تاثیر ریزش مو سکه ای باتوجه به نژاد و قومیت

آلوپسی آره آتا همه جمعیت ها را به یک اندازه درگیر نمی کند.

در مورد اینکه چگونه آلوپسی آره آتا بر افراد از نژادها، قومیت ها و رنگ پوست مختلف تأثیر می گذارد، مورد نیاز است. به طور خاص، تحقیق باید چندین عامل را در نظر بگیرد، از جمله:

  • فاکتورهای محیطی
  • عوامل رفتاری
  • عوامل ژنتیکی
  • عوامل اجتماعی و اقتصادی
  • دسترسی به مراقبت های بهداشتی

علت بیماری ریزش مو سکه ای

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. این بدان معناست که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول های سالم بدن شما حمله می کند.

در آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو، ساختارهایی که موها از آن رشد می کنند، حمله می کند. وقتی فولیکول ها کوچکتر می شوند و تولید مو متوقف می شوند، منجر به ریزش مو می شود.

محققان علت دقیق این وضعیت را نمی دانند. با این حال، برخی از عوامل ممکن است شانس ابتلا به آلوپسی آره آتا را افزایش دهند، از جمله:

ژنتیک: اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به آلوپسی آره آتا باشد، ممکن است احتمال ابتلا به آن بیشتر باشد.
برخی از شرایط سلامتی: سندرم داون، بیماری تیروئید و ویتیلیگو برخی از شرایطی هستند که می توانند شانس ابتلا به آلوپسی آره آتا را افزایش دهند.
کمبود ویتامین و مواد معدنی: دریافت ناکافی برخی از مواد مغذی مانند ویتامین D و B3، روی، آهن، بیوتین و اسیدهای آمینه ممکن است در ایجاد آلوپسی آره آتا نقش داشته باشد.
علاوه بر این، وضعیتی به نام آلوپسی آره آتا ناشی از نیولوماب می تواند در افرادی که تحت درمان با داروی سرطان نیولوماب هستند رخ دهد. در این موارد ریزش مو نشانه اثربخشی دارو است.

درمان ریزش مو

تشخیص

پزشک ممکن است بتواند به سادگی با بررسی میزان و الگوهای ریزش مو و بررسی چند نمونه مو در زیر میکروسکوپ، آلوپسی آره آتا را تشخیص دهد.

در برخی موارد، آنها دستور بیوپسی پوست سر را برای رد سایر شرایطی که می توانند باعث ریزش مو شوند، مانند کچلی سر می دهند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی بیماری یا وضعیت دیگری که ممکن است باعث ریزش مو شود، مانند کمبود آهن یا بیماری تیروئید تجویز کند.

اگر ریزش مو را تجربه می کنید، به یک پزشک متخصص پوست و مو مانند دکتر رجبلو مراجعه کنید.

درمان

هیچ درمان شناخته شده ای برای ریزش مو سکه ای وجود ندارد، اما درمان ها ممکن است به کاهش ریزش مو در آینده کمک کنند یا به رشد سریع تر مو کمک کنند.

پیش بینی این شرایط دشوار است، به این معنی که ممکن است برای یافتن چیزی که برای شما مناسب باشد، آزمون و خطای زیادی لازم باشد.

درمان های پزشکی

عوامل موضعی

برای کمک به تحریک رشد مو می توانید داروها را به پوست سر خود بمالید.  ماینوکسیدیل یک محصول است که معمولاً برای درمان ریزش مو استفاده می شود. این دارو اگر تحت نظر پزشک استفاده شود برای افراد مبتلا به آلوپسی ناحیه‌ای محدود مفید است. نتایج معمولاً 4 تا 6 ماه طول می کشد.

تزریقات

تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف و تکه تکه برای کمک به رشد مجدد مو در نقاط طاس است.  این درمان باید هر 1 تا 2 ماه یکبار برای رشد مجدد مو تکرار شود و از ریزش موی جدید جلوگیری نمی کند.

درمان مرتبط: تزریق هیرفیلر هاست.

درمان های خوراکی

قرص کورتیزون گاهی اوقات برای آلوپسی گسترده استفاده می شود. اما به دلیل احتمال عوارض جانبی، این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.

مهارکننده های ژانوس کیناز (JAK) نوع جدیدی از دارو هستند که برای کمک به درمان آلوپسی آره آتا استفاده می شود. آنها با کاهش سیتوکین ها در بدن شما که مسئول التهاب هستند، کار می کنند. مصرف مهارکننده های JAK ممکن است به کاهش التهاب و کمک به رشد مجدد موهای شما کمک کند.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین گزینه دیگری هستند که می توانید امتحان کنید. آنها با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی بدن شما کار می کنند.

با این حال، به دلیل خطر عوارض جانبی، مانند:

  • فشار خون بالا
  • آسیب کبد و کلیه
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی
  • افزایش خطر ابتلا به لنفوم
  • لیزر و نور درمانی

نور درمانی یا فتوشیمی درمانی از یک حساس کننده نور یا فتوتراپی با طول موج های خاص نور فرابنفش برای اثرات شفابخش استفاده می کند. لیزر درمانی دوز خاصی از اشعه را برای تشویق رشد موهای جدید ارائه می دهد. هر دو روش درمانی ایمن و مؤثر منبع مورد اعتماد در نظر گرفته می شوند.

تغییرات رژیم غذایی

به عنوان مثال، پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است به کاهش پاسخ خود ایمنی بدن و احتمال ریزش موی دیگر یا ریزش بیشتر کمک کند.

برخی از غذاهای اساسی این رژیم وجود دارد که به پروتکل خود ایمنی نیز معروف است. اینها میوه ها و سبزیجاتی مانند زغال اخته، آجیل، دانه ها، کلم بروکلی و چغندر و پروتئین های بدون چربی مانند سالمون هستند.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵