علائم آلزایمر در سالمندان

علائم آلزایمر در سالمندان

فرم مشاوره رایگان

از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند ممکن است از علائم آلزایمر در سالمندان است. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث کاهش آهسته حافظه، تفکر و مهارت های استدلال می شود. 10 علامت و نشانه هشدار دهنده وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم. اگر متوجه هر یک از آنها شدید، آنها را نادیده نگیرید. چون ممکن است نشانه شروع آلزایمر در بدن شما باشد.

نشانه های بیماری آلزایمر چیست؟

علائم و نشانه های بیماری آلزایمر براساس مرحله بیماری متفاوت است. به طور کلی، علائم آلزایمر شامل کاهش تدریجی برخی، بیشتر یا همه موارد زیر است:

  • حافظه
  • استدلال و رسیدگی به وظایف پیچیده.
  • زبان.
  • درک فرم بصری و رابطه فضا
  • رفتار و شخصیت.

افراد مبتلا به از دست دادن حافظه یا سایر علائم آلزایمر ممکن است در تشخیص زوال ذهنی خود مشکل داشته باشند. این علائم ممکن است برای بقیه آشکارتر باشد. هر کسی که علائم شبه زوال عقل را تجربه می کند باید در اسرع وقت به یک پزشک مراجعه کند.

علائم آلزایمر

علائم آلزایمر در سالمندان چیست؟

1- از دست دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می کند

یکی از شایع ترین نشانه های بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعات اخیر است. موارد دیگر عبارتند از فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات یکسان، و نیاز روزافزون به تکیه کردن به وسایل کمکی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الکترونیکی) یا کمک گرفتن از  اعضای خانواده برای کارهایی که قبلاً به تنهایی انجام می دادند.

2-چالش در برنامه ریزی یا حل مشکلات

برخی از افرادی که به دلیل آلزایمر یا سایر زوال عقل با تغییراتی در حافظه خود زندگی می کنند ممکن است تغییراتی را در توانایی خود برای انجام کارهای روزمره تجربه کنند. آنها ممکن است در انجام یک دستور العمل آشنا یا پیگیری صورت حساب های ماهانه مشکل داشته باشند. همچنین از علائم آلزایمر در سالمندان مشکل در تمرکز است. در این حالت انجام کارها بسیار بیشتر از قبل طول میکشد.

3-مشکل در انجام وظایف آشنا

افرادی که با تغییرات حافظه ناشی از آلزایمر یا سایر زوال عقل زندگی می کنند، اغلب انجام وظایف روزانه را دشوار می دانند. گاهی اوقات ممکن است با رانندگی به مکان آشنا، سازماندهی فهرست مواد غذایی یا به خاطر سپردن قوانین یک بازی مورد علاقه دچار مشکل شوند.

4-سردرگمی با زمان یا مکان

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل هستند ممکن است تاریخ، فصول و گذر زمان را از دست بدهند. آنها ممکن است در درک شرایط خود با مشکل مواجه شوند. گاهی اوقات ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چگونه به آنجا رسیده اند.

5-مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی

برخی از افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل ممکن است تغییرات بینایی را تجربه کنند. این موضوع منجر به مشکل در تعادل یا مشکل در خواندن میشود. این افراد بدلیل این مشکلات سخت رانندگی می کنند چون در تشخیص رنگ ها هم اغلب با مشکل مواجه میشوند.

بیشتر بدانید: سندرم روده تحریک پذیر چیست و چه علائمی دارد؟

مشکل بصری در آلزایمر

6-مشکلات جدید با کلمات در گفتار یا نوشتن

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل هستند، در پیگیری یا پیوستن به مکالمه مشکل دارند. آنها ممکن است در وسط مکالمه متوقف شوند و ایده ای برای ادامه دادن نداشته باشند یا ممکن است عبارت های خود را تکرار کنند. این افراد گاهی با واژگان مشکل داشته دارند، در یادآوری نام یک شی آشنا با مشکل مواجه می شوند.

7-جاگذاری نادرست اشیا و از دست دادن توانایی بازیابی مراحل

فردی که مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل است ، چیزها را در مکان های غیر معمول قرار دهد. آنها ممکن است چیزهایی را از دست بدهند و نتوانند دوباره آن ها را پیدا کند. او ممکن است دیگران را به دزدی متهم کند، مخصوصاً با پیشرفت بیماری.

8-کاهش یا قضاوت ضعیف

افراد مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل  تغییراتی را در قضاوت یا تصمیم گیری تجربه میکنند. برای مثال، ممکن است به نظافت یا تمیز نگه داشتن خود توجه کمتری داشته باشند.

9-کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

فردی که مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل است ممکن است تغییراتی را در توانایی نگه داشتن یا دنبال کردن مکالمه تجربه کند. در نتیجه، آنها ممکن است از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی یا سایر فعالیت ها کناره گیری کنند. این افراد در هماهنگی با یک تیم یا فعالیت مورد علاقه مشکل داشته باشند.

10-تغییرات در خلق و خو و شخصیت

افرادی که مبتلا به آلزایمر یا سایر زوال عقل هستند ممکن است تغییرات خلقی و شخصیتی را تجربه کنند. آنها می توانند گیج، مشکوک، افسرده، ترسناک یا مضطرب شوند. آنها ممکن است به راحتی در خانه، با دوستان یا زمانی که خارج از منطقه امن خود هستند ناراحت شوند.

بیماری آلزایمر چقدر شایع است؟

بیماری آلزایمر شایع است. این بیماری تقریباً 24 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. از هر 10 نفر بالای 65 سال یک نفر و تقریباً یک سوم افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا هستند.

اگر به درد پاشنه پا مبتلا هستید می توانید علت درد را اینجا بخوانید.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه
منوی دسته های خود را در Header builder -> Mobile -> Mobile menu menu -> Show/Hide -> Choose menu تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب

آدرس مطب

تهران - اقدسیه - نبش نیلوفر - ساختمان پزشکان صاحبقرانیه - واحد ۲۰۵