علت ایجاد لکه سیاه روی پوست

علت ایجاد لکه سیاه روی پوست

فرم مشاوره رایگان

قبل از اینکه علت ایجاد لکه سیاه روی پوست را بررسی کنیم باید بدانیم که به این لکه ها، لکه پیری نیز گفته میشود. لکه های پیری نواحی تیره کوچک و صاف روی پوست هستند. اندازه آنها متفاوت است و معمولاً در نواحی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند مانند صورت، دست ها، شانه ها و بازوها ظاهر می شوند. لکه های پیری را لکه های خورشیدی، لکه های کبدی نیز می نامند.

علت ایجاد لکه سیاه روی پوست

علت ایجاد لکه سیاه روی پوست چیست؟

اگر پوست روشنی دارید و زمان زیادی را زیر نور خورشید می‌گذرانید، احتمال ایجاد لکه‌های پیری در مناطقی با افزایش رنگدانه‌ها وجود دارد. لکه های تیره روی پوست یا هیپرپیگمانتاسیون به دلیل تولید بیش از حد ملانین ایجاد می شود. ملانین به چشم، پوست و مو رنگ می دهد.

لکه‌های پیری در بزرگسالان بالای 50 سال بسیار شایع است، اما افراد جوان‌تر اگر زمان زیادی را زیر نور خورشید بگذرانند، می‌توانند به آن‌ها مبتلا شوند.

این لکه ها همچنین با برخی بیماری های پوستی مرتبط هستند و می توانند از عوارض جانبی برخی داروها باشند.

دلایل مختلفی برای ایجاد لکه های تیره وجود دارد که در اینجا توضیح می دهیم:

1-آسیب خورشید 

لکه‌های خورشیدی، عدسی‌های خورشیدی یا لکه‌های کبدی نیز نامیده می‌شوند، افراد می‌توانند پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا تخت‌های برنزه، لکه‌های تیره روی پوست خود ایجاد کنند.

مناطقی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، مانند صورت، دست ها یا بازوها، به احتمال زیاد منبع مورد اعتماد برای ایجاد لکه های خورشیدی هستند.

پیشنهاد مطالعه: علت کم پشتی مو

آسیب خورشیدی

2-تغییرات هورمونی

ملاسما یک بیماری پوستی است که منجر به تکه های کوچک تغییر رنگ پوست می شود. این بیماری در زنان و افراد باردار شایع‌تر است و معمولاً در سال‌های باروری رخ می‌دهد.

3-عوارض دارویی

برخی از داروها می توانند رنگدانه های پوست را افزایش داده و منجر به ایجاد لکه های تیره شوند. مقصران رایج عبارتند از:

داروهای ضد التهاب، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
داروهای شیمی درمانی
ضد مالاریا
داروهای ضد تشنج

4-التهاب

لکه های تیره می توانند پس از یک دوره التهاب روی پوست ایجاد شوند. التهاب ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

اگزما
پسوریازیس
آسیب به پوست
آکنه
التیام زخم
لکه های تیره ممکن است پس از بهبود نیش حشره، سوختگی یا بریدگی، منبع قابل اعتماد باقی بمانند. اینها ممکن است با گذشت زمان محو شوند.

پیشنهاد مطالعه: ویژگی های پوست سالم

لکه پیری پشت دست

5-تحریک

محصولات آرایشی پوست یا مو می توانند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد لکه های تیره شوند.

6-دیابت

دیابت می تواند باعث تیره شدن نواحی پوست شود. شرایط پوستی که ممکن است در کنار دیابت رخ دهد عبارتند از:

درموپاتی دیابتی: که به آن لکه های ساق پا نیز گفته می شود، این وضعیت باعث ایجاد لکه ها یا خطوط قهوه ای یا قرمز روی ساق پا می شود.

علائم

لکه های ناشی از افزایش سن ممکن است افراد را در هر نوع پوستی تحت تاثیر قرار دهند، اما در بزرگسالان با پوست روشن بیشتر دیده می شود. برخلاف کک و مک که در کودکان شایع است و بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید محو می شود، لکه های ناشی از افزایش سن محو نمی شوند. لکه های پیری ممکن است به صورت تکی و گروهی با هم رشد کنند و ظاهری لکه دار یا خالدار به پوست بدهند. آنها در مناطقی که مکرر در معرض آفتاب قرار می گیرند، مانند پشت دست، بسیار رایج هستند.

لکه های سنی:

مناطق مسطح و بیضی شکل با افزایش رنگدانه هستند
معمولا قهوه ای مایل به زرد تا تیره هستند
روی پوستی که در طول سال ها بیشترین قرار گرفتن در معرض نور خورشید را داشته است، مانند پشت دست ها، بالای پاها، صورت، شانه ها و قسمت بالای کمر رخ می دهد.

چگونه لکه های تیره را از بین ببریم؟

لکه های تیره روی پوست معمولاً نیازی به درمان ندارند، اما برخی از افراد ممکن است به دلایل زیبایی بخواهند این لکه ها را از بین ببرند.

یک متخصص پوست می‌تواند کرم‌ها یا روش‌هایی را برای روشن کردن لکه‌های تیره یا در برخی موارد از بین بردن آنها ارائه دهد. .

بهترین گزینه درمانی به علت، اندازه لکه تیره و ناحیه ای از بدن که بر آن تأثیر می گذارد بستگی داشته باشد.

یک متخصص پوست ممکن است یکی از درمان های زیر را برای لکه های تیره روی پوست توصیه کند. با این حال، همه اینها برای همه انواع لکه های تیره قابل اجرا نیستند.

سریعترین روش از بین بردن لکه های تیره

از سریع ترین روش هایی که می توان برای درمان لکه های تیره استفاده کرد، روش لیزر درمانی و میکرودرم ابریژن است.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب