خواص روغن رازیانه برای پوست

خواص روغن رازیانه برای پوست

فرم مشاوره رایگان

دانه‌های رازیانه، که به نام سانف نیز شناخته می‌شوند، گیاهی معطر از خانواده جعفری هستند. رازیانه سرشار از مس، پتاسیم، کلسیم، روی، منگنز و آهن است که بسیاری از مردم از آن بی اطلاع هستند. آنتی اکسیدان ها در روغن رازیانه فراوان است. ویژگی های تسکین دهنده و ترمیم کننده این گیاه، آن را به یک مکمل عالی برای هر روتین مراقبت از پوست تبدیل کرده است.

همچنین روغن رازیانه اثر سفت کنندگی بر پوست دارد. آکنه، آسیب سلولی، لکه‌های تیره و چین و چروک را می‌توان با گنجاندن روغن رازیانه در روتین زیبایی خود از بین ببرید.  در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص روغن رازیانه برای پوست بپردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رازیانه چیست؟

رازیانه گیاهی چند ساله است که منشا آن دریای مدیترانه است اما اکنون در سراسر جهان کشت می شود. گیاه رازیانه می تواند تا 2 متر رشد کند و دارای برگ های زیبا و گل های بزرگ زرد طلایی است. تقطیر با بخار آب برای استخراج روغن معطر رازیانه از دانه های خرد شده رازیانه استفاده می شود.

دانه ها را درست زمانی که در شرف رسیدن هستند جمع آوری کرده و به مدت 3 یا 4 روز خشک می کنند. دانه ها خشک می شوند، تا فرایند روغن گیری از آن ها انجام شود.

تقطیر با بخار یک اسانس بسیار کم رنگ کاهی با رایحه ای شیرین و کمی فلفلی تند تولید می کند که بوی شیرین بیان و بادیان را می دهد.

بیشتر بدانید: درمان ناخن در گوشت پا ( ناخن فروررفته در گوشت)

خواص روغن رازیانه برای پوست

فواید روغن رازیانه برای پوست

روغن رازیانه حاوی مواد ضد التهابی قابل توجهی است که اگر به صورت موضعی استفاده شود، می تواند برای پوست شما معجزه کند. روغن رازیانه می تواند به تسکین و آرامش پوست شما کمک کند و آن را سالم تر و شادتر کند.

اگر دچار پف زیر چشم یا ناهمواری در ناحیه زیر چشم هست روغن رازیانه می تواند برای شما مفید باشد.

از دیگر خواص روغن رازیانه برای پوست به حداقل رسادن منافذ و عیوب پوستی است که به لطف ترکیبات فعال از جمله آنتول، لیمونن و چاویکول،داخل روغن است.

فلاونوئیدها نوعی آنتی اکسیدان هستند که اثرات مفید آن برای انسان شناخته شده است. فلاونوئیدها در گونه های رازیانه با تنوع و مرفولوژی بالا وجود دارد.

فلاونوئیدها فیتوکمیکال های زیست فعالی هستند که نشان داده اند از پوست در برابر التهاب و پیری محافظت می کنند.

همچنین فلاونوئیدهای خاصی در گیاهان تابش UV (به ویژه اشعه UV-B) را به طور ایمن جذب می کنند و از آسیب UV به سلول های مجاور جلوگیری می کنند.

خواص آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها بسیار رایج است، به این معنی که مولکول‌های مضر گونه‌های اکسیژن فعال را از بین می‌برند و مقدار آنها را کاهش می‌دهند. در نهایت، فلاونوئیدها ممکن است به ترمیم DNA آسیب دیده کمک کنند.

فلاونوئیدها از آفتاب سوختگی، پیری، تغییرات سرطان‌زا و سایر آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست انسان، بر اساس خواص محافظتی خود در گیاهان، جلوگیری میکنند.

روغن رازیانه، که سرشار از آنتی اکسیدان های فوق العاده است، با اپیدرم تعامل می کند تا پوست را در برابر استرس های محیطی از جمله اشعه ماوراء بنفش، سموم و آلودگی که همگی برای پوست مضر هستند، تقویت و محافظت کند. عیوب و پیری زودرس پوست را از بین ببرد و محیط ایده آلی را برای رشد و ترمیم آن فراهم می کند.

روش استفاده از روغن رازیانه برای پوست

لوسیون ها، تونرها، محصولات حمام و سرم های چشم همگی حاوی روغن و عصاره هستند. برای به حداقل رساندن هرگونه تحریک پوستی، 3 تا 4 قطره را با روغن دلخواه یا مرطوب کننده دلخواه رقیق کنید و روی ناحیه مورد نظر بمالید.

7 مورد از خواص روغن رازیانه برای پوست

1. اثرات ضد سلولیت

روغن رازیانه برای درمان سلولیت مفید است. می توانید این روغن را روی ران ها و باسن ماساژ دهید و به آرامی تا جذب کامل آن ماساژ را ادامه دهید. این روغن به کاهش اثرات سلولیت پوستی کمک می کند.

3. استفاده از تونر، تسکین دهنده و پاک کننده صورت

روغن رازیانه دارای خواص قابض متوسطی است و یک تونیک آرام بخش فیزیکی در ترکیب با روغن های حامل و اسانس های مکمل مانند مرکبات است. همانطور که از فیتوکمیکال های بالا در این روغن وجود دارد، روغن رازیانه حاوی مواد شیمیایی مشتق شده از گیاه نیز می باشد که می تواند به پوست نفوذ کرده و خواص تسکین دهندگی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:مزوژل آبرسان پوست

رازیانه برای مو

4. برای پوست های چرب

دانه‌های رازیانه برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه مفید هستند زیرا می‌توانند آلودگی و باکتری‌هایی را که اغلب باعث تجمع چربی و جوش می‌شوند را جذب کنند. حاوی ویتامین های A، E و C است که برای لکه های تیره و چین و چروک ترکیبی عالی است. اگر پوست چربی دارید توصیه می کنیم مقاله ی روتین پوست چرب و جوشدار را مطالعه کنید.

5. خواص ضدپیری

خواص آنتی اکسیدانی روغن دانه رازیانه به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند.

6. روند محافظت از پوست شما را بهبود می بخشد

روغن رازیانه به دلیل خواص ضد میکروبی آن برای پوست شما مناسب است. مخلوط کردن دانه‌های رازیانه با آب جوش و استفاده مستقیم آن بر روی صورت می‌تواند پوست شما را شاداب کند و جوان‌تر به نظر برسید. بعد از 30 نعناع وقتی خنک شد، می توانید از روغن دانه رازیانه برای مرطوب کردن پوست خود نیز استفاده کنید. این می تواند بافت پوست شما را بهبود بخشد.

7. از آکنه جلوگیری می کند

آکنه یک اختلال پوستی مزمن است که باعث ایجاد جوش و لکه در صورت شما می شود. اگر از این عارضه رنج می برید، فقط هر شب، قبل از خواب، روغن رازیانه را روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا خواص روغن رازیانه برای پوست جوشدار خود را مشاهه کنید. استفاده روزانه از آن می تواند به شما کمک کند از شر آکنه های سرسخت خلاص شوید.

خواص روغن رازیانه برای مو

روغن رازیانه سرشار از 80 ویتامین و مواد معدنی است که از سبزیجات معمولی خود دریافت نمی کنید. این روغن یک درمان عالی برای بسیاری از شرایط مو و پوست سر است.

1. تقویت کننده مو

بدن ما به ما می گوید که اگر چیزی در داخل وجود ندارد. برای مثال، زمانی که هورمون‌های ما متعادل نیستند یا مواد مغذی خاصی ندارند، پوست و موهای ما فوراً به ما اطلاع می‌دهند. موهای ضعیف، موهای آسیب‌دیده و ریزش نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی است. این علائم نشان می دهد که بدن ما کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، آهن و غیره دارد. روغن رازیانه سرشار از ویتامین C، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن هستند، به همین دلیل است که بسیاری از عصاره آن برای جلوگیری از ریزش مو استفاده می کنند. این روغن تغذیه رسانی درست به مو فولیکول های مو را تقویت می کند و مشکلات احتمالی مو را برطرف می کند.

2. رشد مو را تحریک می کند

رادیکال های آزاد برای موهای شما سمی هستند. بدون نیاز به آنتی اکسیدان کافی در بدن، رادیکال های آزاد می توانند باعث استرس اکسیداتیو شوند که رشد مو را متوقف می کند و باعث نازک شدن مو می شود. دانه های رازیانه روند مراقبت از مو را بهبود می بخشد زیرا مملو از آنتی اکسیدان ها و همچنین مواد مغذی مانند اسید پانتوتنیک، آهن، مولیبدن، مس هستند. فولات، آهن و نیاسین که رشد مو را تحریک و بهبود می بخشید همچنین در روغن رازیانه موجود است.

3. با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند

تقریباً 15 درصد از ارزش غذایی رازیانه از ویتامین C آن ناشی می شود که آن را به یک آنتی اکسیدان بسیار قوی تبدیل می کند. ویتامین C به عنوان یک اهداکننده الکترون نیز شناخته می شود که به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل سطوح رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کند. استرس اکسیداتیو می تواند در نتیجه پیری سریع به روش های مختلفی از شکستگی تا ریزش مو ظاهر شود. تنها راه مقابله با این موضوع استفاده از محصولات حاوی ویتامین C مانند ماسک موی است. پس از یک روز قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عصاره رازیانه موجود در یک ماسک مو خانگی به پاکسازی مو و پوست سر از رادیکال های آزاد کمک می کند.

4. موها را مرطوب می کند

اغلب افراد بر این باورند که پروتئین بیش از حد برای مو مفید است. اما جالب است بدانیم استفاده بیش از حد از ترکیباتی برپایه پروتئین تعادل pH طبیعی مو و پوست سر را از بین می برد و در نتیجه باعث خشکی سر می شود.  آنتی اکسیدان ها و خواص ضد میکروبی روغن رازیانه مو و پوست سر را تقویت می کند و آنها را از عناصر خشک از جمله تجمع پروتئین پاک می کند.

5. پوست سر را تمیز می کند

طبق تحقیقات، روغن رازیانه برای مو به طور موثری از رشد طیف گسترده ای از باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. عصاره رازیانه به دلیل داشتن استون، اتانول، n-بوتانول و اتر، برای درمان بیماری هایی مانند شوره سر و اگزما و آرام کردن پوست سر تحریک شده بهترین است. افرادی که پوست حساسی دارند با استفاده از روغن رازیانه می توانند مشکلات موی خود را برطرف کنند.

عوارض جانبی روغن رازیانه

رازیانه معمولاً بی خطر و غیر تحریک کننده در نظر گرفته می شود. با این حال برای زنان باردار یا کودکان زیر پنج سال استفاده از این روغن توصیه نمی شود. زیرا ممکن است با سطوح استروژن بدن تداخل داشته باشد.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب