خواص زردچوبه برای لاغری شکم

خواص زردچوبه برای لاغری

فرم مشاوره رایگان

زردچوبه به لطف کورکومین موجود در آن به عنوان یک ترکیب برای ارتقاء سلامتی معروف است. زردچوبه به صورت خشک یا تازه در آشپزی، لوازم آرایشی و طب سنتی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص زردچوبه برای لاغری بپردازیم.

این ادویه دارای ترکیبات زیست فعال متعددی است که فواید دارویی متعددی را برای این زردچوبه به ارمغان می آورد. سایر ترکیبات موجود در زردچوبه روغن های فرار، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای لینولنیک، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، فیبرها و غیره هستند که خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد درد، ضد میکروبی و ترموژنیک این ادویه را فراهم می کنند.

این ادویه نه تنها به حفظ سلامت بدن شما کمک می کند، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می کند. یک فنجان چای زردچوبه پاسخی برای مشکلات کاهش وزن شماست. بیایید با مزایای این چای زردچوبه درمانی برای کاهش وزن آشنا شویم.

خوردن زردچوبه

خواص زردچوبه برای لاغری چه مواردی است؟

1. چای زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است

التهاب تا حد زیادی با چاقی یا رسوب بیش از حد چربی در بدن مرتبط است. زردچوبه یک ادویه ضد التهاب است که به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو مرتبط کمک می کند و در نتیجه برای کاهش وزن مفید است.

2. چای زردچوبه از سندرم متابولیک جلوگیری می کند

سندرم متابولیک یکی دیگر از عوامل خطر شایع مرتبط با چاقی است. تجمع چربی در اطراف شکم باعث تغییرات متابولیک می شود که باعث سندرم متابولیک می شود. زردچوبه به کاهش خطر کلسترول، سطوح تری گلیسیرید و سطح قند خون که بر خلاف این بیماری عمل می کنند، کمک می کند.

3. چای زردچوبه برای هضم غذا عالی است

سیستم گوارش خوب کلید کاهش وزن است. چای زردچوبه به تسکین اختلالات معده مانند گاز، نفخ و بهبود بیشتر حرکات روده کمک می کند که به کاهش وزن کمک می کند.

4. چای زردچوبه به افزایش تولید صفرا کمک می کند

مصرف منظم چای زردچوبه به افزایش تولید صفرا موجود در معده کمک می کند. این یک شیره گوارشی است که به امولسیون کردن چربی و متابولیسم آن کمک می کند. این روند باعث می شود این ادویه راهی عالی برای کاهش وزن شود.

5. چای زردچوبه به تنظیم سطح قند خون کمک می کند

چای زردچوبه به تنظیم سطح قند و جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک می کند. در نتیجه چربی اضافی در بدن شما باقی نمی ماند.

تنها چیزی که برای تهیه چای زردچوبه برای کاهش وزن نیاز دارید این است:

عناصر:

زردچوبه
اب
روش:

در یک قابلمه مقداری آب بریزید.
مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید.
پس از به جوش آمدن آن، بلافاصله حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.
قبل از نوشیدن آن را صاف کنید.
پیشنهاد می شود، برای کاهش وزن همراه با ورزش و رژیم غذایی سالم و متعادل، چای زردچوبه بنوشید. ما مطمئن هستیم که به زودی خودتان شاهد فواید نوشیدن این چای خواهید بود.

اگر دارای شرایط خاص یا بیماری خاص هستید حتما قبل از مصرف زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید.

سایر فواید زردچوبه برای بدن

حالا که با خواص زردچوبه برای لاغری آشنا شدید، ضروریست این ترکیب مفید را بهتر بشناسید و با خواص آن بیشتر آشنا شوید.

1-زردچوبه حاوی ترکیبات زیست فعال با خواص دارویی است

کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص دارویی است. اما کورکومین به خودی خود نمی تواند به خوبی در جریان خون شما جذب شود. برای اینکه بتوانید اثرات کامل کورکومین را تجربه کنید، باید آن را با مکمل های دیگر یا ترکیباتی که به جذب آن کمک می کنند، استفاده کرد.

برای مثال: مصرف آن با فلفل سیاه که حاوی پیپرین است، جذب کورکومین را تا 2000% افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه: تاثیرات دتاکس واتر برای پوست

مصرف زردچوبه با فلفل سیاه

در واقع، بهترین مکمل‌های کورکومین حاوی پیپرین هستند و این باعث می‌شود که آنها به طور قابل ملاحظه‌ای مؤثرتر باشند.

کورکومین همچنین محلول در چربی است، به این معنی که تجزیه می شود و در چربی یا روغن حل می شود. به همین دلیل ممکن است ایده خوبی باشد که  کورکومین را با یک وعده غذایی پر چربی مصرف کنید.

2- زردچوبه می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش دهد

اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم های پشت پیری و بسیاری از بیماری ها است.

این شامل رادیکال های آزاد، مولکول های بسیار واکنش پذیر با الکترون های جفت نشده است. رادیکال های آزاد تمایل به واکنش با مواد آلی مهم مانند اسیدهای چرب، پروتئین ها یا DNA دارند.

کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار شیمیایی می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند.

3- کورکومین می تواند عامل نوروتروفیک مشتق از مغز را تقویت کند

حتی در بزرگسالی، نورون های مغزی قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند و در مناطق خاصی از مغز می توانند تکثیر شوند و تعدادشان افزایش یابد.

یکی از محرک‌های اصلی این فرآیند، فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) است که در حافظه و یادگیری نقش دارد و می‌توان آن را در مناطقی از مغز که مسئول خوردن، نوشیدن و وزن بدن هستند، یافت.

بسیاری از اختلالات مغزی رایج با کاهش سطح پروتئین BDNF، از جمله افسردگی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

4- کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان می دهد که کورکومین ممکن است به محافظت در برابر بسیاری از مراحل در روند بیماری قلبی کمک کند. بطور خاص زردچوبه در بهبود پوشش رگ های خونی موثر است.

 

5- کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف زردچوبه

در واقع، کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص شده است که  زردچوبه بر رشد و توسعه سرطان تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان داده است که می تواند:

به مرگ سلول های سرطانی کمک می کند
کاهش آنژیوژنز (رشد عروق خونی جدید در تومورها)
کاهش متاستاز (گسترش سرطان)
همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کورکومین ممکن است در وهله اول از بروز سرطان، به ویژه سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ، جلوگیری کند.

بیماری روده

6- کورکومین ممکن است در درمان بیماری آلزایمر مفید باشد

بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و ممکن است در 70 درصد موارد زوال عقل نقش داشته باشد.

مشخص است که التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین اثرات مفیدی بر روی هر دو دارد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند به پاکسازی انباشته‌های پروتئینی به نام پلاک‌های آمیلوئید که توسط این بیماری ایجاد می‌شوند، کمک کند.

مضرات استفاده از زردچوبه برای لاغری

به طور کلی، زردچوبه و کورکومین بی خطر در نظر گرفته می شوند.

تحقیقات کوتاه مدت نشان می دهد که مصرف حداکثر 8 گرم کورکومین در روز خطر کمی برای سلامتی دارد، اگرچه مطالعات طولانی مدت مورد نیاز است.

با این وجود، برخی از افرادی که دوزهای زیادی از این ترکیب را مصرف می کنند ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک، تهوع، استفراغ، درد معده، یبوست، بثورات پوستی یا اسهال را تجربه کنند.

همچنین، کسانی که شرایط زیر را دارند باید از مکمل های زردچوبه اجتناب کنند:

اختلالات خونریزی: زردچوبه ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کند، که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی میشود.
دیابت: این مکمل ها ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشند و باعث کاهش بیش از حد قند خون شوند.
کمبود آهن:  زردچوبه ممکن است مانع جذب آهن شود.
سنگ کلیه: این ادویه سرشار از اگزالات است، ترکیباتی که ممکن است به کلسیم متصل شوند و به تشکیل سنگ کلیه کمک کنند.
توجه داشته باشید که شواهد کافی در مورد ایمنی این مکمل ها در بین زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف زردچوبه را محدود کنید.

کورکومین همچنین ممکن است با بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد انعقاد، آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی عروقی، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی تداخل داشته باشد

برای تعیین اینکه آیا مکمل های زردچوبه یا کورکومین برای شما مناسب هستند،قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب