خواص دمنوش پونه کوهی

خواص دمنوش پونه کوهی

فرم مشاوره رایگان

پونه کوهی به غذاها طعم خوش می افزاید. همچنین ممکن است به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی آن فواید سلامتی داشته باشد. کاربردهای بالقوه پزشکی از دیابت تا گرفتگی عضلات را شامل می شود. با ما همراه باشید تا به بررسی خواص دمنوش پونه کوهی بپردازیم.

پونه کوهی چیست؟

پونه کوهی گیاهی از خانواده نعناع یا Lamiaceae است. مردم هزاران سال است که از آن برای طعم دادن به غذاها و درمان بیماری ها استفاده می کنند. این ویژگی در رژیم غذایی مدیترانه ای است.

پونه کوهی انواع مختلفی دارد. رایج ترین نوع پونه کوهی است که به آویشن اسپانیایی و مرزنجوش وحشی نیز معروف است.

مردم از پونه کوهی در رژیم غذایی خود به عنوان مکمل و به عنوان روغن معطر استفاده می کنند.

آنتی اکسیدان های تیمول، کارواکرول، لیمونن، ترپینن، اوسیمن و کاریوفیلن از جمله دلایل ایجاد خواص دمنوش پونه کوهی است.

پیشنهاد مطالعه: بیماری سرخچه

خواص پونه کوهی

خواص دمنوش پونه کوهی

مردم اطراف منطقه مدیترانه برای قرن ها از پونه کوهی در طب گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند، از جمله:

زخم های پوستی
ماهیچه های دردناک
آسم
گرفتگی
اسهال
سوء هاضمه
سرماخوردگی
برای تقویت سلامت کلی
دانشمندان برای تایید فواید استفاده از پونه کوهی باید تحقیقات بیشتری انجام دهند، اما شواهدی وجود دارد که بر خواص پونه کوهی تاکید می کند از جمله خواص

مبارزه با باکتری ها
از بین بردن التهاب
قند و چربی خون را تنظیم می کند
مبارزه با سرطان
پونه کوهی و گیاهان دیگر حاوی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های غذایی به بدن کمک می کنند تا رادیکال های آزاد را که مواد سمی ناشی از فرآیندهای طبیعی و استرس های محیطی هستند، از بین ببرد. تجمع رادیکال های آزاد می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود. استرس اکسیداتیو می تواند منجر به آسیب سلولی شود که ممکن است منجر به بیماری های مختلفی از جمله سرطان و دیابت شود.

خواص آنتی باکتریال دمنوش پونه کوهی

ترکیبات اصلی اسانس پونه کوهی کارواکرول و تیمول است. اینها ممکن است خواص ضد میکروبی داشته باشند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2019، کارواکرول و تیمول از رشد سویه‌های مختلف باکتری استافیلوکوس اورئوس (S. aureus) در گوشت و محصولات لبنی جلوگیری کردند که نشان می‌دهد می‌تواند به کنترل رشد باکتری در غذاها کمک کند.

در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد مقاوم شدن بیماری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها، محققان منبع معتبر آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای بررسی اثرات روغن پونه کوهی بر میکروب‌های مختلف که به داروهای دیگر پاسخ نمی‌دهند، انجام دادند.

این روغن “فعالیت ضد باکتریایی قابل توجهی” در برابر 11 میکروب از خود نشان داد. این نشان می دهد که مواد موجود در پونه کوهی می توانند در مبارزه با بیماری هایی که دیگر به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند، نقش داشته باشند.

در حالی که این آزمایش ها نشان می دهد که ترکیبات موجود در پونه کوهی ممکن است خواص ضد باکتریایی داشته باشند، به این معنی نیست که خوردن پونه کوهی از عفونت جلوگیری می کند.

پیشنهاد مطالعه: مزوژل آبرسان پوست

دمنوش پونه

خواص ضد التهابی پونه کوهی

بر اساس یک مرور کلی از ادبیات، به نظر می رسد روغن ها و ترکیبات روغن پونه کوهی مانند تیمول و رزمارینیک اسید دارای خواص ضد التهابی هستند.

در مطالعات حیوانی، عصاره پونه کوهی التهاب را کاهش داده است که می تواند منجر به از بین بردن بیماری های زیر شوند:

آرتریت خود ایمنی
آسم آلرژیک
روماتیسم مفصلی
شایان ذکر است که در مطالعات از عصاره غلیظ پونه کوهی استفاده شده است. این مشابه با خوردن پونه کوهی در رژیم غذایی انسان نیست.

محافظت در برابر سرطان
برخی از مواد موجود در پونه کوهی ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشند.

دانشمندان شواهدی یافته اند که نشان می دهد عصاره ها ممکن است به جلوگیری از آسیب DNA در سلول ها به دلیل استرس اکسیداتیو، تشعشع، و میتوژن ها، نوعی پروتئین که می تواند باعث تقسیم سلولی ناخواسته شود، کمک کند.

محققان همچنین شواهدی یافته اند که نشان می دهد کارواکرول و تیمول ممکن است از رشد سلول های ملانوما و گسترش سرطان پوست جلوگیری کنند.

در حالی که خوردن پونه کوهی به خودی خود از سرطان جلوگیری نمی کند، یک رژیم غذایی گیاهی متنوع که سرشار از آنتی اکسیدان است ممکن است به جلوگیری از تغییرات سلولی که می تواند منجر به سرطان شود، کمک کند.

در سال 2013، مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که Origanum majorana می تواند به کاهش یا توقف پیشرفت سرطان سینه متاستاتیک کمک کند.

رژیم غذایی چگونه می تواند بر خطر ابتلا به سرطان تاثیر بگذارد؟ در اینجا پیدا کنید.

خواص پونه کوهی برای دیابت

ترکیبات موجود در پونه کوهی ممکن است به کنترل دیابت نوع 2 کمک کند. این ترکیبات در

  • بهبود مقاومت به انسولین
  • تنظیم بیان ژن هایی که بر متابولیسم چربی و کربوهیدرات تاثیر می گذارند
  • بازسازی بافت های آسیب دیده کبد و کلیه
    موثرند. جالبت است بدانید که در حال حاضر از برگ و روغن پونه کوهی برای مدیریت سطوح بالای قند خون استفاده می شود.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است. کارشناسان نمی‌دانند چه چیزی باعث آن می‌شود، اما استرس اکسیداتیو ممکن است نقش مهمی در ایجاد این بیماری داشته باشد.

در سال 2015، محققان دریافتند که عصاره پونه کوهی دیابت نوع 1 را در موش ها بهبود می بخشد. آنها پیشنهاد کردند که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی پونه کوهی، این گیاه  تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی و توانایی آن در جلوگیری از مرگ سلولی داشته باشد.

خواص پونه برای درمان تب

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب