درمان جوش سر سیاه

درمان جوش سر سیاه

فرم مشاوره رایگان

جوش های سرسیاه یکی از رایج ترین شکل های آکنه هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند در برابر جوش های سرسیاه آسیب پذیرتر هستند، اما هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. زمانی که منافذ پوست با ترکیبی از سلول های مرده پوست و چربی اضافی (سبوم) غدد چربی شما مسدود می شوند، تشکیل می شوند.

جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی هستند که به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو روی پوست شما ظاهر می شوند. این برجستگی ها را جوش های سر سیاه می نامند زیرا سطح آن تیره یا سیاه به نظر می رسد. جوش های سرسیاه معمولاً با محصولات آکنه بدون نسخه قابل درمان هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی علت و درمان جوش های سر سیاه بپردازیم.

علت ایجاد جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه خفیف هستند که معمولاً روی صورت ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در قسمت‌های زیر نیز ظاهر شوند:

  • پشت
  • قفسه سینه
  • گردن
  • بازوها
  • شانه ها

 

مشکلات جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که در دهانه فولیکول‌های مو در پوست شما گرفتگی یا پلاگ ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می کند. این روغن که سبوم نام دارد به نرمی پوست شما کمک می کند.

سلول ها و روغن های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می شوند و برآمدگی به نام کومدو را ایجاد می کنند. اگر پوست روی برجستگی بسته بماند، برجستگی سر سفید نامیده می شود. هنگامی که پوست روی برآمدگی باز می شود، قرار گرفتن در معرض هوا باعث می شود که سیاه به نظر برسد و یک جوش سرسیاه تشکیل شود.

برخی از عوامل می توانند شانس ابتلا به آکنه و جوش های سر سیاه را افزایش دهند، از جمله:

  • تولید بیش از حد روغن بدن
  • تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست
  • تحریک فولیکول های مو زمانی که سلول های مرده پوست به طور منظم ریزش نمی کنند
  •  تغییرات هورمونی که باعث افزایش تولید روغن در سال های نوجوانی، در طول قاعدگی، یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری می شود.

مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن ها
برخی از مردم بر این باورند که آنچه می خورید یا می نوشید می تواند روی آکنه تاثیر بگذارد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می دهند، مانند کربوهیدرات ها، ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما محققان متقاعد هنوز در این زمینه متقاعد نشدند.

علائم جوش سر سیاه

به دلیل رنگ تیره، جوش های سرسیاه به راحتی روی پوست دیده می شوند. آنها کمی برآمده هستند، اگرچه دردناک نیستند زیرا مانند جوش ها ملتهب نیستند، اما باعث ایجاد ظاهر ناخوشایند میشوند. جوش ها زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها به انسداد فولیکول مو حمله کرده و باعث قرمزی و التهاب می شوند.

درمان جوش سر سیاه

داروهای بدون نسخه می توانند جوش های سر سیاه را درمان کنند. این ترکیبات دارو ممکن است در ژل های شستشو و لوسیون ها موجود باشند که به درمان جوش های سر سیاه بدن شما کمک میکنند.

1-اسید سالیسیلیک: برای جوش های سرسیاه به عنوان پاک کننده یا لوسیون بدون نسخه در دسترس است. این به برداشتن لایه بالایی پوست آسیب دیده کمک می کند. اسید سالیسیلیک سلول های مرده پوست را حل می کند تا از گرفتگی فولیکول های مو جلوگیری کند.

2-اسید آزلائیک: جو، گندم، چاودار و سایر غلات مختلف به طور طبیعی حاوی اسید آزلائیک هستند. میکروارگانیسم های روی پوست شما را می کشد و تورم را کاهش می دهد.

3-بنزوئیل پراکسید: این به عنوان یک محصول بدون نسخه به طور معمول به عنوان ژل یا شستشو در دسترس است. این محصول می تواند باکتری های سطحی که اغلب آکنه را تشدید می کنند، مورد هدف قرار دهد. خشک شدن پوست بعد از استفاده از این محصول طبیعی است.

4-رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A): رتینوئیدها مانند Retin-A®، Tazorac® و Differin® (که اکنون بدون نسخه در دسترس است)، جوش های سرسیاه و سرسفید را از بین می برند و به جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می کنند. ممکن است متوجه تغییر رنگ پوست یا لایه برداری شوید. استفاده از رتینوئیدها به صورت یک روز در میان یا استفاده همزمان از آنها به عنوان مرطوب کننده می تواند این عوارض را کاهش دهد.
اگر جوش های سرسیاه شما با داروهای می توانید از درمان های زیر زیر نظر پزشک متخصص استفاده کنید.

رتینوئیدهای تجویزی: رتینوئیدهای تجویزی قوی تر از رتینوئیدهای بدون نسخه هستند.
آنتی بیوتیک های خوراکی: آنتی بیوتیک های خوراکی باکتری هایی را که باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شوند کاهش می دهند.

آیا درمان خانگی برای جوش های سر سیاه وجود دارد؟

چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است به درمان جوش های سر سیاه کمک کند:

  • روغن درخت چای:

روغن درخت چای می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کرده یا آن را متوقف کند. مقدار کمی روغن درخت چای را روی یک اپلیکاتور پنبه ای بمالید و روی جوش های سرسیاه خود بمالید.

  • اسکراب های شکر یا نمک:

اسکراب های شکر و نمک سلول های مرده روی سطح پوست شما را خراشیده (لایه برداری می کند). صورت خود را خیس کنید، یک اسکراب نمک یا شکر را روی نواحی آسیب دیده خود بمالید و پوست خود را با حرکات دایره ای کوچک تا 30 ثانیه ماساژ دهید. پس از پایان کار صورت خود را با آب بشویید.

پیشنهاد مطالعه: بیماری دمانس چیست؟

اسکراب شکر و نمک برای درمان جوش سر سیاه

  • چای سبز:

برگ های مرطوب چای سبز می تواند به کاهش تولید چربی در پوست شما کمک کند. چای سبز نیز یک آنتی اکسیدان است. برگ های خشک چای سبز را با آب مخلوط کنید و برگ های مرطوب را با حرکات دایره ای کوچک به مدت 30 ثانیه روی پوست خود ماساژ دهید. پس از پایان کار صورت خود را با آب بشویید.

آیا جوش های سر سیاه خود به خود از بین می روند؟

جوش‌های سرسیاه گاهی اوقات می‌توانند خود به خود از بین بروند – این بستگی به عمق پوست شما دارد. اگر جوش سرسیاه نزدیک به سطح پوست شما باشد، به احتمال زیاد خود به خود از بین می رود. با این حال، برخی از دانه های سرسیاه می توانند عمیقاً در پوست شما فرو بروند. جوش های سرسیاه عمیق و فرورفته کمتر به خودی خود از بین می روند. اگر جوش های سرسیاه را جاسازی کرده اید، متخصص پوست یا زیبایی می تواند آنها را از بین ببرد.

پیشگیری و درمان جوش های سر سیاه

با استفاده از چند مورد از ایده های زیر می توانید بدون صرف هزینه زیاد از جوش های سر سیاه جلوگیری کنید:

  • پوست خود را به طور منظم بشویید

هنگام بیدار شدن از خواب و قبل از خواب صورت خود را بشویید تا تجمع چربی از بین برود. شستشوی بیش از دو بار در روز می تواند پوست شما را تحریک کند و آکنه شما را بدتر کند. از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید که پوست شما را قرمز یا تحریک نکند. برخی از محصولات پاک کننده آکنه دارای ترکیبات ضد باکتریایی هستند که باکتری P. acnes را از بین می برند.

شستن هر روز موهای خود را نیز در نظر بگیرید، به خصوص اگر موهایتان چرب است. روغن های مو می توانند به مسدود شدن منافذ پوست کمک کنند. همچنین مهم است که بعد از خوردن غذاهای چرب مانند پیتزا، صورت خود را بشویید، زیرا روغن حاصل از این غذاها می تواند منافذ را مسدود کند.

پیشنهاد مطالعه: درمان خارش سر با 10 راهکار کاربردی

شستشوی منظم پوست

  • از محصولات بدون روغن استفاده کنید

هر محصولی که حاوی روغن باشد می تواند به ایجاد جوش های سرسیاه جدید کمک کند. آرایش، لوسیون ها و ضدآفتاب های بدون روغن یا غیر کومدون زا را انتخاب کنید تا از بدتر شدن مشکل خود جلوگیری کنید.

  • یک محصول لایه بردار را امتحان کنید

اسکراب ها و ماسک های لایه بردار سلول های مرده پوست را از صورت شما پاک می کنند و می توانند به کاهش جوش های سر سیاه کمک کنند. به دنبال محصولاتی باشید که پوست شما را تحریک نکنند.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب