درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

فرم مشاوره رایگان

به دنبال درمان های خانگی طبیعی برای IBS هستید؟ در حالی که داروهای تجویزی ممکن است به تسکین برخی از علائم IBS کمک کنند، اما برای همه مناسب نیستند و بسیاری از مردم ترجیح می دهند از درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر استفاده کنند برای افزایش سلامت بهتر روده و کاهش علائم IBS استفاده کنند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال گوارشی است که با علائمی مانند درد، نفخ، گاز، یبوست و اسهال مشخص می شود. اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید نگران نباشید زیرا این یک بیماری شایع است.

در این مقاله قصد داریم درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر و میزان اثر بخشی آن را بررسی کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مهمترین درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

1. زنجبیل ممکن است کمک کننده باشد

اخیرا بررسی انجام شده است که نشان می دهد از بین تمام داروهای بالقوه، اکثر افراد مبتلا به IBS برای کمک به کاهش ناراحتی های گوارشی به زنجبیل روی می آورند. اگر تا به امرزو مصرف زنجبیل برای کنترل سندرم روده تحریک پذیر خود را تست نکرده اید می توانید آن را امتحان کنید.

مصرف زنجبیل برای کنترل سندرم روده تحریک پذیر

2. دمنوش های آرام بخش

برخی از افراد نیز با یک فنجان دمنوش آرامش بخش تسکین می یابند. دمنوش های دوستدار IBS عبارتند از:

سبز
گیاهی
نعناع تند
اگر قصد دارید یکی از دمنوش های بالا را برای درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذبر خود تست کنید بهتر است با مقادیر کم آن شروع کنید. انواع خاصی مانند چای سیاه غلیظ یا هر نوع دیگری که کافئین دارد، ممکن است علائم IBS را بدتر کند.

3. روغن نعناع فلفلی

روغن نعناع به عنوان یک گزینه مطمئن و موثر برای تسکین IBS شناخته شده است. یک بررسی تحقیقاتی نشان میدهد که روغن نعناع تقریباً 58 اثربخشی موفقی برای تسکین IBS دارد که دو برابر دارونماها است.

عوارض جانبی روغن نعناع خفیف و موقتی بود، از جمله سوزش سر دل و ناراحتی. در مقایسه با راه حل های دیگر، محققان گفتند که روغن نعناع می تواند به عنوان اولین درمان در صورت داشتن علائم عمومی IBS در نظر گرفته شود.

4- استفاده از آلوئه ورا برای درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

آلوئه ورا که اغلب به عنوان آب میوه فروخته می شود، را می توانید برای کنترل علائم سندرم روده تحریک پذیر استفاده کنید. آلوئه ورا علائم اسهال و یبوست را درمان می کند. تصور می شود که خواص ضد التهابی آلوئه ورا باعث کاهش التهاب در روده می شود. شواهد علمی متفاوتی وجود دارد که آیا آلوئه ورا موثر است یا خیر، و این گیاه باید به عنوان یک درمان مکمل در نظر گرفته شود.

سایر توصیه های کاربردی برای کنترل سندرم روده تحریک پذیر

1-از غذاهای محرک اجتناب کنید

تا 90 درصد از افراد مبتلا به IBS رژیم غذایی را برای کمک به تسکین علائم IBS آزمایش می کنند. متخصصان توصیه می کند که یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید تا آنچه می خورید و احساس خود را پس از آن بنویسید تا از خوردن مجدد محرک ها اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: مزوژل جالپرو چیست و چه کاربردی دارد؟

درمان گیاهی سندرم روده تحریک پذیر

محرک های رایج غذایی IBS عبارتند از:

لوبیا
کلم بروکلی
کلم
پیازها
فروکتوز
لاکتوز
گندم/گلوتن

2. افزایش یا کاهش مقدار فیبر مصرفی

افزودن فیبر محلول بیشتر به رژیم غذایی شما ممکن است کمک کند، به خصوص اگر با یبوست سر و کار دارید. منابع غذایی خوب فیبر محلول عبارتند از:

جو
عدس
آجیل
جو دو سر
دانه کتان
فیبر محلول را می توان به شکل مکمل معروف نیز یافت.

هنگام افزایش مصرف فیبر، مقدار زیادی آب بنوشید و مصرف فیبر را کم کم در رژیم غذایی خود افزایش دهید. افزایش سریع مصرف می تواند علائمی مانند گاز معده و نفخ را ایجاد کند.

برخی از بیماران ممکن است یک رژیم غذایی کم فیبر برای کاهش گرفتگی و درد شکم را ترجیح بدهند. زیرا فیبر غیر محلول میتوانید در ایجاد برخی علائم و مشکلات IBS نقش داشته باشد. بهترین رویکرد این است که به آرامی فیبر را در رژیم غذایی خود در یک دوره چند هفته ای افزایش دهید و هرگونه تغییر در علائم را یادداشت کنید.

3. منیزیم را در رژیم خود وارد کنید

افزودن منیزیم بیشتر به رژیم غذایی ممکن است به تسکین IBS کمک کند، به خصوص اگر با یبوست سر و کار دارید. در حالی که منیزیم به شکل مکمل موجود است، با اضافه کردن بیشتر این غذاهای غنی از منیزیم به رژیم غذایی خود شروع کنید:

حبوبات
آجیل
دانه
اسفناج
غلات کامل
منیزیم با کشیدن آب به داخل روده، مدفوع را نرم می کند و دفع آن را آسان می کند. اگرچه اگر با اسهال سر و کار دارید منیزیم ممکن است راه حلی نباشد. همچنین در صورت مصرف بیش از حد می تواند منجر به اسهال شود.

4.سطح استرس خود را کاهش دهید

وقت گذاشتن برای استراحت در خانه می تواند یک درمان فوق العاده برای IBS باشد، زیرا استرس می تواند نقش مهمی در علائم IBS داشته باشد.

استرس خود را کنترل کنید

5. ورزش کنید

تصور می شود که ورزش علائم IBS را کاهش می دهد. اندورفین ها هنگام ورزش آزاد می شوند و می توانند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کنند و به بهبود درد شکم کمک کنند. همچنین نشان داده شده است که ورزش منظم می تواند میزان افسردگی و اضطراب را کاهش دهد، که می تواند در ایجاد IBS نقش داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ورزش با شدت کم تا متوسط می تواند علائم را بهبود بخشد در حالی که افرادی که فعالیت بدنی کمتری داشتند علائم شدیدتری را نشان دادند.

دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب