سرگیجه نشانه چه بیماری است؟

سرگیجه نشانه ی چه بیماری است؟

فرم مشاوره رایگان

سرگیجه به خودی خود بیماری محسوب نمی شود، اما می تواند نشانه ی بیماری باشد. سرگیجه به حالتی گفته می شود که فرد احساس چرخش دورانی محیط اطراف را دارد، در صورتیکه محیط ثابت است. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که سرگیجه نشانه ی چه بیماری است و چه سرگیجه هایی می تواند نگران کننده باشد، همچنین به روش های درمان سریع برای سرگیجه ها می پردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

سرگیجه نشانه چه بیماری است؟

علت ایجاد سرگیجه چیست؟

حالتی که شما محیط اطرافتان را در حال چرخش یا دوران می بینید، زمان شروع سرگیجه است. سرگیجه ممکن است به قدری خفیف باشد که به سختی قابل تشخیص باشد. در صورتیکه سرگیجه شدید باشد یا مدت طولانی به طول بینجامد، روند عادی زندگی شما مختل خواهد شد.

علل سرگیجه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه موضعی ناشی از افت فشار
  • میگرن – سردرد شدید
  • لابیرنتیت – عفونت گوش داخلی
  • نورونیت دهلیزی – التهاب عصب دهلیزی که به گوش داخلی می رود و پیام هایی را به مغز می فرستد که به کنترل تعادل کمک می کند.
  • اختلالات در قسمت های خاصی از مغز

بسته به شرایطی که باعث سرگیجه می شود، ممکن است علائم دیگری مانند درجه حرارت بالا، صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) و کاهش شنوایی را تجربه کنید.

سرگیجه نشانه ی چه بیماری است؟

در زیر به معرفی انواع سرگیجه و بیماری های که ناشی از آن است می پردازیم و علائم این بیماری ها را بیان می کنیم.

1-عفونت داخلی گوش

التهاب گوش داخلی (Labyrinthitis) یا لابیرنتیت نوعی اختلال در گوش داخلی است. دو عصب دهلیزی درون گوش داخلی اطلاعات مربوط به تمرکز فضایی و کنترل تعادل را به مغز می‌فرستند.

بیشتر بدانید: آموزش ماساژ صورت برای از بین بردن چروک

عغونت داخلی گوش و سرگیجه

هنگامی که  ساختاری در عمق گوش شما (لابیرنت) ملتهب شود. در واقع زمانی که هزارتویی از کانال های پر از مایع است که شنوایی و تعادل را کنترل می کند، دچار التهاب می شود. بنابراین اطلاعاتی که به مغز شما ارسال می کند با اطلاعاتی که از گوش سالم و چشمان شما ارسال می شود متفاوت است. این سیگنال های متناقض باعث سرگیجه می شوند.

لابیرنتیت معمولاً در اثر یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می شود وبه عفونت گوش داخلی یا لابیرنتیت منجر میشود. کمتر رایج است، این بیماری توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد شود.

سرگیجه ناشی از لابیرنتیت ممکن است با حالت تهوع، استفراغ، کاهش شنوایی، وزوز گوش و گاهی اوقات درجه حرارت بالا و گوش درد همراه باشد.

2- نورونیت دهلیزی

نوریت دهلیزی یا نورونیت یک بیماری دهلیزی است که معمولاً در اثر التهاب شاخه دهلیزی عصب هشتم جمجمه‌ای ایجاد می‌شود این عصب مسئول حمل سیگنال‌های اندام‌های تعادلی گوش داخلی است. این سیگنال‌ها به چشم‌ها و سر اجازه می‌دهند تا به صورت همزمان حرکت کنند.

در واقع این بیماری گوش داخلی باعث التهاب عصب متصل کننده هزارتو به مغز می شود. این بیماری معمولاً به دلیل عفونت ویروسی و به طور ناگهانی ایجاد می شود و می تواند علائم دیگری مانند بی ثباتی، حالت تهوع (احساس بیماری) و استفراغ (بیماری) ایجاد کند. به طور معمول هیچ مشکل شنوایی نخواهید داشت. معمولاً چند ساعت یا چند روز طول می کشد، اما ممکن است سه تا شش هفته طول بکشد تا به طور کامل برطرف شود.

3- بیماری منیر

سرگیجه شدید گاهی اوقات ناشی از یک بیماری نادر است که بر گوش داخلی تأثیر می گذارد، به نام بیماری منیر. این می تواند باعث سرگیجه و همچنین کاهش شنوایی، وزوز گوش و پری گوش (احساس فشار در گوش) شود.

بیشتر بدانید: طریقه مصرف خاکشیر برای کبد چرب

بیماری منیر چیست؟

اگر به بیماری منیر مبتلا هستید، ممکن است حملات ناگهانی سرگیجه را تجربه کنید که ساعت ها یا روزها طول می کشد. این حملات اغلب باعث تهوع و استفراغ می شود. علت ناشناخته است، اما علائم را می توان با رژیم غذایی و دارو کنترل کرد. به ندرت ممکن است نیاز به درمان بیشتر به شکل جراحی داشته باشید

4- دارو

سرگیجه ممکن است به عنوان عارضه جانبی برخی از انواع داروها رخ دهد. بروشور اطلاعات بیمار همراه با دارو را بررسی کنید تا ببینید آیا سرگیجه به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی ذکر شده است یا خیر.

در این شرایط مصرف داروهای تجویز شده را بدون نظر پزشک خود قطع نکنید، اما اگر نگران عوارض جانبی آن هستید با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند یک داروی جایگزین را تجویز کنند.

5- سرگیجه مرکزی

سرگیجه مرکزی ناشی از مشکلاتی در بخشی از مغز شما است، مانند مخچه که در این حالت نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

چگونه سرگیجه را درمان کنیم؟

درمان سرگیجه به علت و شدت علائم شما بستگی دارد. در طول حمله سرگیجه، دراز کشیدن در یک اتاق ساکت و تاریک ممکن است به کاهش علائم تهوع و کاهش احساس چرخش کمک کند. ممکن است به شما توصیه شود که دارو مصرف کنید.

سرگیجه شدید

همچنین باید سعی کنید از موقعیت های استرس زا اجتناب کنید، زیرا اضطراب می تواند علائم سرگیجه را بدتر کند. در مورد آنچه که باید انجام دهید اگر با استرس دست و پنجه نرم می کنید بیشتر بخوانید.

ممکن است متوجه شوید که تعادل شما به ویژه تحت تأثیر قرار می گیرد

اگر: الکل بنوشید خسته هستند بیماری دیگری داشته باشد اجتناب از این موارد می تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند.

اگر سرگیجه ی شما ناشی از بیماری های داخلی گوش است، مثلا نورونیت دهلیزی را نیز می توان با توانبخشی دهلیزی و دارو درمان کرد.

اگر سرگیجه شما ناشی از بیماری منیر است، درمان های احتمالی برای بیماری منیر عبارتند از:

  • توصیه های غذایی – به ویژه یک رژیم غذایی کم نمک
  • دارو برای درمان حملات بیماری منیر
  • دارو برای جلوگیری از حملات بیماری منیر
  • درمان وزوز گوش (زنگ در گوش) – مانند صدا درمانی، که با کاهش تفاوت بین صداهای وزوز و صداهای پس زمینه عمل می کند تا صدای وزوز را کمتر مزاحم کند.
  • درمان کم شنوایی – مانند استفاده از سمعک فیزیوتراپی برای مقابله با مشکلات تعادل
  • درمان علائم ثانویه بیماری منیر – مانند استرس، اضطراب و افسردگی
دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب