علت افتادگی پلک

علت افتادگی پلک و روش های درمان آن

فرم مشاوره رایگان

ز پتوز یا افتادگی پلک به این معنی است که پلک های شما روی چشم شما افتاده است. این می تواند بینایی شما را مختل کند و منجر به عوارض دیگری شود. درمان افتادگی پلک می تواند در بدو تولد (مادرزادی) یا اکتسابی در مراحل بعدی زندگی وجود داشته باشد.

افتادگی پلک چیست؟

پتوز وضعیتی است که در آن پلک فوقانی شما افتادگی دارد. این مشکل به این دلیل اتفاق می افتد که عضله بالابرنده شما – ماهیچه ای که پلک شما را بلند می کند – آنطور که باید کار نمی کند. این وضعیت بسته به میزان افتادگی پلک می‌تواند دید شما را محدود کند یا آن را به طور کامل مسدود کند. پتوز پلک می تواند یک یا هر دو پلک بالایی را درگیر کند. همچنین می تواند در یک چشم بدتر از چشم دیگر باشد.

نام‌های دیگر این عارضه شامل بلفاروپتوز، پتوز پلک فوقانی یا افتادگی پلک است.

انواع پتوز

پتوز می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را درگیر کند.

پتوز مادرزادی: پتوز مادرزادی به این معنی است که فرزند شما با این بیماری متولد شده است. مشکلات رشد عضله بالابرنده باعث پتوز مادرزادی می شود.
پتوز اکتسابی: این نوع پتوز بزرگسالان را در مراحل بعدی زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی اتفاق می افتد که عضله بالابرنده ضعیف شود یا از پلک شما جدا شود.

بیشتر بدانید: علائم سردرد تنشی و راههای درمان آن

افتادگی پلک در کودکان

علائم پتوز چیست؟

شما معمولاً می توانید از روی ظاهر پلک خود متوجه شوید که آیا شما یا فرزندتان پتوز دارید. ممکن است فقط بالای چشم شما را بپوشاند یا ممکن است کل مردمک شما را بپوشاند. سایر علائم پتوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مالش بیش از حد چشمان
کاهش یا اختلال بینایی.
خستگی و درد در اطراف چشم.
کودکان ممکن است سر خود را به عقب برگردانند.

علت افتادگی پلک

علل پتوز به نوع آن بستگی دارد. برخی از نوزادان با پتوز در یک یا هر دو پلک (پتوز مادرزادی) متولد می شوند.

اگر ماهیچه‌ها یا رباط‌هایی که به طور معمول پلک شما را بالا می‌برند در اثر آسیب یا بیماری ضعیف شوند، پتوز می‌تواند در اواخر زندگی رخ دهد (پتوز اکتسابی). گاهی اوقات، افتادگی در نتیجه آسیب به اعصابی است که ماهیچه های پلک شما را کنترل می کنند.

بیماری ها و شرایطی که ممکن است منجر به پتوز شود عبارتند از:

استای.
سندرم هورنر
میاستنی گراویس.
سکته.
تومور.
افتالمپلژی خارجی
بیشتر پتوز فقط با افزایش سن اتفاق می افتد. با افزایش سن، پوست و ماهیچه های پلک شما کشیده و ضعیف می شود. گاهی اوقات، جراحی قبلی چشم این تغییر را تسریع می‌کند، زیرا ابزاری که برای باز نگه داشتن چشم در حین جراحی استفاده می‌شود، می‌تواند باعث کشیدگی پلک شما شود.

بیشتر بدانید: رژیم کارنیور یا رژیم گوشت خواری چیست؟

پتوز چیست؟

اگر پتوز درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر فرزند شما مبتلا به پتو بر رشد بینایی آنها تأثیر بگذارد و منجر به مشکلات دیگری شود. پتوز اکتسابی خفیف کمتر احتمال دارد باعث مشکلات بینایی شود و ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر پتوز شدید را درمان نکنید، می تواند عوارض جدی ایجاد کند. عوارض پتوز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آستیگماتیسم: وقتی پلک شما به جلوی چشم شما فشار می آورد، می تواند شکل چشم شما را تغییر دهد. این می تواند باعث اعوجاج بینایی شما شود (دید شما ممکن است کشیده یا موج دار باشد).
تنبلی چشم: آستیگماتیسم و سایر عیوب انکساری (مشکلات تمرکز به دلیل نیاز به عینک) می تواند باعث آمبلیوپی یا تنبلی چشم شود.
اختلالات در چانه و گردن: وقتی کودک شما مجبور است چانه خود را به سمت بالا خم کند تا بتواند فراتر از افتادگی پلک خود را ببیند، می تواند باعث مشکلات گردن، سفت شدن عضلات پیشانی و تاخیر در رشد شود.

پتوز چگونه درمان می شود؟

درمان پتوز معمولاً به عملکرد ماهیچه های پلک شما بستگی دارد. اگر این وضعیت بینایی شما را تحت تاثیر قرار ندهد و ظاهر شما را آزار ندهد، ممکن است اصلا نیازی به درمان نداشته باشید.

اگر پتوز باعث ایجاد مشکل در بینایی، ظاهر یا هر دو شود، متخصص مراقبت از چشم شما ممکن است درمان را توصیه کند. نوع درمان بستگی به این دارد که پتوز ناشی از بیماری باشد یا پیری. درمان پتوز ناشی از افزایش سن معمولاً شامل جراحی است. بلفاروپلاستی یکی از درمان های رفع  افتادگی پلک ناشی از افزایش سن است که یک درمان سریع و کارآمد محسوب می شود.

بلفاروپلاستی چیست؟

در این روش پوست اضافی پشت پلک با جراحی از بین می رود. با افزایش سن، پلک ها کشیده می شوند و عضلات حمایت کننده آنها ضعیف می شوند. در نتیجه، پوست و چربی اضافی می تواند در بالا و زیر پلک شما جمع شود. این می تواند باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم شود.

علاوه بر افزایش سن، افتادگی شدید پوست اطراف چشم می تواند دید جانبی (دید محیطی) به ویژه قسمت های فوقانی و بیرونی میدان بینایی را کاهش دهد. بلفاروپلاستی می تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا از شر آن خلاص کند. این جراحی همچنین می تواند چشم ها را جوان تر و هوشیارتر نشان دهد.

علت افتادگی پلک

پیشگیری از افتادگی پلک با روش های خانگی

افتادگی پلک یک مشکل زیبایی است که ممکن است با پیری و ضعف عضلات صورت ایجاد شود. البته، می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی و عادات سالم، این مشکل را به حداقل برسانید. در اینجا چند روش خانگی برای پیشگیری از افتادگی پلک:

  1. تمرین عضلات صورت: انجام تمریناتی که عضلات پیرامون چشم را تقویت کنند، می‌تواند به پیشگیری از افتادگی پلک کمک کند. به عنوان مثال، می‌توانید انواع تمرینات چشمی مانند گشاد کردن و بستن چشم‌ها، چرخش چشم‌ها و نگاه کردن به سمت‌های مختلف را انجام دهید.
  2. مراقبت از پوست: استفاده از مرطوب‌کننده و کرم‌های ضدپیری می‌تواند باعث حفظ انعطاف‌پذیری پوست و پیشگیری از افتادگی پلک شود. همچنین می‌توانید از ماساژهای آرامش بخش برای ناحیه چشم استفاده کنید تا عروق خونی تحریک شود و پوست تقویت شود.
  3. استفاده از عوامل محافظ: در مواجهه با اشعه مضر آفتاب، استفاده از عینک آفتابی با فیلتر UV می‌تواند از خطر افتادگی پلک جلوگیری کند. همچنین برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک در ناحیه چشم می‌توانید از عینک محافظ در هنگام کارهایی مانند خرید و خواندن استفاده کنید.
  4. تغذیه سالم: مصرف مواد غذایی با آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین C و E و بتاکاروتن (بخصوص موجود در میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ) می‌تواند به پیشگیری از افتادگی پلک کمک کند. همچنین مصرف آب کافی و از پرهیز از مصرف الکل و سیگار نیز می‌تواند به حفظ سلامتی پوست کمک کند.
  5. خواب کافی: خواب به موقع و کافی از اهمیت بسزایی برای حفظ سلامتی پوست و جلوگیری از افتادگی پلک برخوردار است. برای جلوگیری از تشکیل چین و چروک در ناحیه چشم، توصیه می‌شود که حداقل 7-8 ساعت خواب کافی را در شب بخوابید.
دکتر بابک رجبلو

دکتر بابک رجبلو ، دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی از سازمان نظام پزشکی ایران و دارای کد نظام پزشکی به شماره ۱۰۴۵۹۱ در منطقه ظفر فیلد تخصصی کلیه خدمات پوست و مو و زیبایی با بیش از ۱۷ سال سابقه ارائه خدمات جراحی زیبایی،استفاده از دستگاه های تخصصی جهت جوانسازی،مدلینگ و کانتورینگ صورت و اندام تزریق انواع ژل،فیلر،بوتاکس،بیوفیلر و چربی،بلفاروپلاسی جراحی و غیر جراحی،مشاوره لیفت صورت و گردن براساس استانداردهای زیبایی و انتخاب روشهای جراحی و غیر جراحی انجام میدهند ...

مقالات مشابه

آدرس مطب

تهران -خ ظفر شرقی -روبروی بیمارستان علی اصغر پ238

برای دریافت مشاوره رایگان لطفا شماره تماس خود را وارد نمایید

نمایی از مطب